مقالات عمومی

موخوره با مو چه می کند؟

موخوره روی ساقه مو چیست؟

موخوره(Hair leprosy or Split ends)! پدیده‌ای که بیشتر ما با آن روبرو می‌شویم و راهکار درستی برای مقابله نداریم. معمولاً اولین پاسخی که در مواجه شدن با موخوره به ذهنمان می‌رسد، کوتاه کردن مو است. شاید کوتاه کردن موها برای بعضی افراد جواب بدهد ولی بیشتر کسانی که برای رفع موخوره، موهای خود را کوتاه کرده‌اند می‌گویند که بعد از مدت کوتاهی، دوباره موهایشان موخوره گرفته است. در ادامه خواهیم گفت که چگونه موخوره روی ساقه مو ایجاد می شود؟

چگونه موخوره روی ساقه مو ایجاد می شود؟

موخوره دلیل به هم ریختگی و از بین رفتن زیبایی ظاهر موهای شماست. در حقیقت، علت موخوره، خشکی مو است که طی آن روی سطح تار مو شکاف‌هایی ایجاد می‌شود و به مرور زمان موها ظاهر یکدست و مرتب خود را از دست می‌دهند. باور عمومی بر این است که موخوره باعث شاخه شاخه شدن انتهای مو می‌شود اما موخوره شاخه‌ای تنها یک نمونه از انواع موخوره است که در ادامه با آن و انواع دیگر موخوره آشنا می‌شویم.

انواع موخوره روی ساقه مو

موخوره‌ها انواع مختلفی دارند. این عارضه ممکن است در بخش‌های مختلف از ساقه تارهای مو به وجود بیاید و بر اساس شکل ظاهری و محلی که به وجود آمده است، به دسته‌های زیر تقسیم می‌شود. در توضیحات مربوط به هر دسته، علائم موخوره هم توضیح داده شده است.

موخوره کلاسیک

رایج‌ترین نوع موخوره نوع کلاسیک آن است که در آن مو به دو شاخه تقسیم شده و شبیه دم ماهی می‌شود.

موخوره ناقص

در این نوع، تار مو در یک نقطه خاص ضعیف می‌شود اما به طور کامل شکافته نمی‌شود و ظاهری مثل سوراخ انتهای سوزن پیدا می‌کند. همه افراد می توانند دچار موخوره شوند. اما احتمال بروز این عارضه در افراد آفریقایی تبار نسبت به دیگر نژادها بیشتر است.

موخوره درختی

این نوع از شکافته شدن مو به این صورت است که موها شبیه شاخه‌های درخت به چند بخش تقسیم می‌شوند. وقتی موها به این حالت در می‌آیند به این معناست که کوتیکول مو آنقدر ضعیف شده که دیگر نمی‌تواند تار مو را یکپارچه نگه دارد.

موخوره گره‌ای

خانم‌هایی که به طور طبیعی موهای مجعد دارند، بیش از همه درگیر این مشکل می‌شوند. در این نوع از موخوره، تار مو روی خود حلقه شده و گره‌های کوچکی را ایجاد می‌کند که با لمس کردن کاملا قابل پیدا کردن هستند.

موخوره Y شکل

این نوع از موخوره هم بسیار رایج است که در آن تار مو به طور مساوی به 2 قسمت تقسیم می‌شود و شکلی شبیه به Y دارد.

نازک شدن انتهای مو

نوع دیگری از مو خوره نوعی است که در آن تار مو شکافته نمی‌شود، بلکه انتهای مو نسبت به دیگر قسمت‌های آن نازک‌تر می‌شود.

علت ایجاد موخوره روی ساقه مو چیست؟

طبیعتاً ما به زیبایی موهایمان نیاز داریم. بعضی وقت‌ها موهای خود را سشوار می‌کشیم، رنگ می‌کنیم، به موها تافت می‌زنیم و کارهای دیگری که به زیبایی موهایمان کمک می‌کند. اما اگر این کارها از حد متعارف آن بیشتر شوند و از موهای خود به درستی مراقبت نکنیم، ممکن است موخوره را تجربه کنیم. به شکل کلی، علت موخوره را می‌توان به چند عامل اساسی ربط داد:

  • استفاده از مواد شیمیایی قوی مانند رنگ مو و مواد حالت دهنده
  • فشارهای فیزیکی مانند پوش دادن، حالت دادن با حرارت اتو و سشوار، کشیدن مو برای جمع کردن
  • شستن مو با آب داغ
  • چنگ زدن مو در حمام
  • خشک کردن اشتباه مو
  • محکم شانه زدن موها

6 دلیل موخوره روی ساقه مو

1- برس زدن مداوم موها

استفاده از شانه‌های پلاستیکی یا برس‌های فلزی برای شانه زدن موها از دلایل اصلی بروز موخوره است. محکم شانه زدن موها باعث ایجاد آسیب در موها و شکستن ساقه آن‌ها شده و در نهایت موخوره را ایجاد می‌کند. شانه‌های پلاستیک با ایجاد الکتریسیته ساکن در موها باعث ایجاد اصطکاک در آن‌ها شده و بروز موخوره را تسریع می‌کند. برس‌های فلزی نیز با ضربه زدن به موها باعث ایجاد این عارضه می‌شوند. البته توجه کنید که منظور ما این نیست که نباید موهای خود را شانه بزنید. بلکه منظور این است که شانه‌های پلاستیکی و برس‌های فلزی را با شانه‌های چوبی دندانه درشت جایگزین کنید. چرا که این شانه‌ها با موهای شما دوست بوده و آسیبی به آن‌ها وارد نمی‌کنند.

2- کشیدگی بیش از حد موها

اگر در شیوه بستن موهای خود تنوع ندارید، باید منتظر بروز زودهنگام موخوره باشید. کسانی که موهای خود را همیشه به صورت گوجه‌ای یا دم اسبی می‌بندند، باید خیلی زودتر از دیگران منتظر ایجاد موخوره باشند. چرا که این موضوع باعث شکنندگی موها شده و فرایند ایجاد آسیب در آن‌ها را تسریع می‌کند. هر نوعی از بستن موها که باعث کشیدگی آن‌ها شود، می‌تواند امکان بروز موخوره را تشدید کند‌. به علاوه بستن یا جمع کردن موهای خیس نیز از دیگر عوامل بروز موخوره در موهای شما است.

3- سشوار کردن مداوم موها

بسیاری از افراد پس از استحمام برای خشک کردن موهای خود از باد داغ سشوار استفاده می‌کنند. این موضوع اگرچه سرعت خشک شدن موها را بیشتر می‌کند اما باعث ایجاد آسیب در فولیکول‌های آن نیز می‌شود. در نتیجه با استفاده مداوم و طولانی از سشوار، موهای شما رطوبت طبیعی خود را از دست داده و خشک خواهند شد. در نتیجه موخوره ایجاد شده و حالت موهای شما را خراب می‌کند. بهتر است استفاده از سشوار را به حداقل رسانده و اگر مجبور به استفاده از آن هستید، سشوار را در نزدیکی موهای خود نگیرید. باد گرم را جایگزین باد داغ کنید و حتی‌الامکان موها را به طور کامل خشک نکنید.

4- اتوکشیدن موها

همانند سشوار کردن، اتوکشیدن نیز می‌تواند باعث خشکی موها و ایجاد موخوره شود البته آسیب اتوکشیدن از سشوار کردن بیشتر است. چرا که موها علاوه بر گرم شدن به مدت طولانی و با درجه حرارت بالا همزمان کشیده هم می‌شوند. در نتیجه ساقه مو آسیب دیده و موها شکننده می‌شوند. برخی از محلول‌های حفاظتی از موها در برابر گرمای اتو محافظت می‌کند اما بهترین راه‌حل به حداقل رساندن استفاده از آن است.

5- قرار گرفتن در معرض نور خورشید و آلودگی‌های محیطی

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید و گرد و غبار می‌تواند به موهای شما آسیب برساند. اشعه فرابنفش خورشید برای موها نیز ضرر داشته و باعث ایجاد آسیب در آن‌ها و بروز عوارضی همچون موخوره می‌شود؛ بنابراین در زمان کار کردن یا شنا در فضای باز بهتر است موها را با استفاده از کلاه بپوشانید.

همچنین می‌توانید از مواد محافظ مو استفاده کنید که حاوی ترکیبات ضد آفتاب بوده و از موها در برابر اشعه فرابنفش محافظت می‌کنند. علاوه بر آن گرد و غبار و آلودگی هوا نیز می‌تواند به موها آسیب برساند. بنابراین اگر بر اساس ضروریات شغلتان باید همواره در معرض گرد و غبار یا آلودگی‌های مشابه قرار بگیرید با استفاده از پوشش‌های محافظ از موهای خود مراقبت کرده و موها را همواره تمیز نگه دارید.

6- مش و رنگ کردن موها

رنگ‌های شیمیایی معمولا آسیب زیادی به ساقه موها رسانده و آن‌ها را خشک می‌کنند؛ بنابراین شرایط برای بروز موخوره مساعد شده و آسیب موها آغاز می‌شود. باید توجه داشته باشید که استفاده از دکلره یا مش کردن موها آسیب بیشتری به موهای شما خواهد رساند؛ بنابراین حتی‌الامکان از رنگ کردن مداوم موها با رنگ‌های شیمیایی خودداری کرده و به کوتیکول‌های آسیب دیده اجازه ترمیم بدهید.

پیشگیری از ایجاد موخوره روی ساقه مو

استفاده از نرم کننده ها برای پیشگیری از دو شاخه شدن مو توصیه می شود. آسیب دیدن مو در جهت عرضی سبب وز شدن آن می شود و آسیب دیدن آن در جهت طولی سبب دوشاخه شدن مو و به عبارت دیگر سبب ایجاد موخوره می شود. همچنین استفاده از روغنهای مو، کرم ها، نرم کننده ها و … جهت پیشگیری از شکنندگی مو به صورت طولی و عرضی مناسب است و به منظور جلوگیری از شکنندگی مو پس از استحمام و استفاده از شامپو از نرم کننده ها استفاده کنند.
توجه: مهمترین راه پیشگیری و همچنین درمان قطعی دو شاخه شدن مو حذف عوامل آسیب رسان است که مهم ترین آن ها استفاده از سشوار و مواد شیمیایی برای موهاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *