مقالات عمومی

درمان گیاهی عفونت های قارچی

درمان گیاهی عفونت قارچی

قارچ (fungus) یک موجود زنده کوچک مانند کپک است که در هوا، خاک، آب، گیاهان و حتی بدن انسان زندگی می‌کند. حدود نیمی از قارچ‌ها مضر هستند که اگر روی پوست بنشینند می‌توانند باعث عفونت قارچی شوند. قارچ یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی در سراسر دنیا است که بثورات قرمز و خارش‌دار آن می‌تواند بسیار ناخوشایند باشد. این بثورات می‌توانند در هر نقطه‌ای از بدن ظاهر شوند. قارچ پوستی غالباً از طریق تماس مستقیم از فردی به فرد دیگر یا از حیوان به انسان منتقل شده و منجر به مشکلات پوستی مانند بثورات قرمز رنگ یا تاول می‌شود. برخی از عفونت‌های قارچی پوست، بسیار شایع هستند. اگرچه عفونت می‌تواند آزار دهنده و ناراحت کننده باشد‌؛ اما معمولاً خطرناک نخواهند بود. با ما همراه باشید تا در ادامه مقاله روش درمان گیاهی عفونت قارچی را به شما بگوییم.

قارچ پوستی یا میوسیز نوعی بیماری پوستی است که از طریق عفونت قارچی ایجاد می‌شود. میلیون‌ها گونه قارچ در دنیا در آلودگی و آشغال، در گیاهان، روی سطوح و لوازم خانه، و حتی روی پوست وجود دارند. این قارچ ها گاهی باعث ایجاد مشکلاتی مانند جوش، تاول یا دانه‌های قرمز حساسیتی می‌شوند.

درمان گیاهی عفونت قارچی

علت ایجاد عفونت قارچی

عامل ایجاد این بیماری قارچ ها هستند. این ارگانیسم های میکروسکوپی روی پوست شما به طور معمول مشکلی ایجاد نمی کنند. مگر آنکه سریع تر از حد طبیعی روی بدن تکثیر شوند یا از طریق بریدگی یا ضایعه ای به پوست شما نفوذ کنند. از آنجا که قارچ ها در محیط های گرم و مرطوب رشد می کنند عفونت های قارچی پوست اغلب می توانند در نواحی عرق کرده یا مرطوب ایجاد شوند که جریان هوای زیادی در آنجا وجود ندارد. امروزه درمان گیاهی عفونت قارچی با روش های مدرن پزشکی بسیار سهل و آسان شده است.

علائم قارچ پوستی

  • عفونت قارچی اغلب به عنوان ظاهری خشن و گاهی اوقات خونریزی دار در پوست ظاهر می شود.
  • عفونت قارچی ممکن است به عنوان یک شکل دایره ای در اندازه های مختلف ظاهر شود با این وجود، عفونت های قارچی ممکن است همیشه ضایعات دایره ای شکل را ایجاد نکنند؛ اما سبب تیره شدن و قرمزی پوست با پوسته پوسته شدن و سفید شدن می شود.
  • اغلب اوقات، منطقه آسیب دیده می خارد و گاهی اوقات مرطوب است یا بوی بد دارد.
  • برای افرادی که دارای عفونت قارچی طولانی مدتی هستند، رنگ پوست تیره ایجاد می شود و زمانی که زمانش می گذرد و زیاد می شود، معمولاً به پوست های اطراف گسترش پیدا می کند.

انواع قارچ پوستی

قارچ پوستی می‌تواند در انواع مختلفی بروز کند، هر کدام با ویژگی‌ها و محل‌های خاصی روی بدن. در اینجا به برخی از شایع‌ترین انواع قارچ‌های پوستی اشاره می‌کنیم:

تینیا پدیس (قارچ پای ورزشکاران)

این نوع قارچ عمدتاً کف پاها و فضای بین انگشتان پا را تحت تأثیر قرار می‌دهد. نشانه‌های آن شامل خارش، سوزش و پوسته‌پوسته شدن است.

تینیا کروریس (قارچ کشاله ران)

این نوع عفونت در ناحیه کشاله ران رخ می‌دهد و باعث خارش، سوزش و ظهور لکه‌های قرمز می‌شود.

تینیا کورپوریس (قارچ بدن)

این نوع قارچ بر روی سطح بدن گسترش می‌یابد و معمولاً باعث بروز حلقه‌های قرمز و خارش‌دار می‌شود.

تینیا کاپیتیس (قارچ پوست سر)

این نوع بیشتر روی پوست سر اثر می‌گذارد و می‌تواند منجر به ریزش مو، شوره سر و لکه‌های قرمز روی پوست سر شود.

تینیا اونگوئیوم (قارچ ناخن)

موسوم به اونیکومایکوزیس، این نوع قارچ عمدتاً ناخن‌های پا و گاهی اوقات ناخن‌های دست را تحت تأثیر قرار می‌دهد، باعث تغییر رنگ، ضخیم شدن و شکنندگی ناخن‌ها می‌شود.

کاندیدیازیس

این نوع قارچ، که توسط کاندیدا ایجاد می‌شود، معمولاً در نواحی مرطوب مانند دهان، گلو و نواحی تناسلی رشد می‌کند و می‌تواند منجر به عفونت‌های مخمری شود.

تشخیص و درمان این انواع قارچ پوستی ممکن است به بررسی دقیق پزشک و آزمایش‌های پوستی نیاز داشته باشد. درمان‌ها ممکن است شامل داروهای ضد قارچ به صورت موضعی یا خوراکی باشد. بهداشت مناسب و اقدامات پیشگیرانه می‌توانند در کاهش خطر ابتلا و گسترش این نوع عفونت‌ها مؤثر باشند.

7 علامت قارچ پوستی

علائم قارچ پوستی بسته به نوع عفونت و محل آن روی بدن متفاوت است. با این حال، برخی از علائم رایج عبارتند از:

  • خارش و سوزش
  • تغییر رنگ پوست
  • پوسته پوسته شدن یا ترک‌خوردگی
  • بثورات
  • آسیب به ناخن‌ها
  • ریزش مو و شوره سر
  • بوی نامطبوع

هرگاه توانستید به کمک پزشک معالج نوع قارچ خود را شناسایی کنید آن گاه درمان گیاهی عفونت قارچی سریعتر و راحت تر ممکن خواهد شد.

پیشگیری از عفونت قارچی پوست

رعایت بهداشت برای جلوگیری از عفونت‌های قارچی ضروری است. سعی کنید نکات زیر را برای کمک به جلوگیری از ایجاد بیماری قارچ پوستی در نظر داشته باشید:

  • پوست و چین‌های پوستی خود را تمیز و خشک نگه دارید
  • دست‌های خود را به خصوص پس از دست زدن به حیوانات یا افراد دیگر مرتب بشویید
  • از استفاده از حوله‌های دیگران و سایر محصولات مراقبت شخصی خودداری کنید
  • در رختکن، دوش‌های عمومی و استخرها به جای راه رفتن با پاهای برهنه صندل یا دمپایی بپوشید.
  • قبل و بعد از استفاده از وسایل بدنسازی آن‌ها را تمیز کنید
  • هر روز لباس تمیز بپوشید و جوراب و لباس زیر خود را مرتب عوض کنید
  • لباس و کفشی را انتخاب کنید که به خوبی امکان تنفس را به پوست بدهد و از لباس‌ها یا کفش‌هایی که خیلی تنگ هستند خودداری کنید.
  • از حیواناتی که علائم عفونت قارچی دارند، مانند از دست دادن خز یا خاراندن مکرر خود، دوری کنید.

بیماری قارچ پوستی، نوعی عفونت شایع است. اگرچه این عفونت‌ها معمولاً جدی نیستند، اما می‌توانند به دلیل خارش یا قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست باعث ناراحتی و تحریک شوند. ایت بیماری اگر درمان نشود، ممکن است گسترش یابد یا بیشتر تحریک شود.

انواع بسیاری از محصولات OTC وجود دارد که می تواند به درمان عفونت‌های قارچی پوست کمک کند. با این حال، اگر عفونتی دارید که با داروهای OTC بهبود نمی‌یابد، به پزشک خود مراجعه کنید. ممکن است برای درمان موثرتر نیاز به نسخه داشته باشید.

این نکته را در نظر بگیرید که قارچ پوستی می‌تواند واگیردار باشد. این بیماری از انسان به انسان و از حیوان به انسان قابلیت انتقال دارد. بنابراین در هنگام برخورد و یا نزدیکی با قارچ‌های پوستی و افرادی که به آن مبتلا هستند دست‌ها و بدن خود را به خوبی بشویید و پس از آن خشک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *