مقالات عمومی

روتین مراقبت از پوست و مو

مراقبت های روتین پوست و مو

زیبایی بصری انسان بسته به پوست و مو دارد، چون در نگاه اول تنها بخش هایی از بدن هستند که مورد آنالیز افراد اطرافمان قرار می‌گیرد. ما می‌دانیم که ذات انسان با زیبایی خو گرفته است. اولین گام در هر روتین مراقبت از پوست و مو، پاکسازی است. این کار ناخالصی ها و چربی های اضافه ای که منافذ پوست را مسدود کرده و سبب کدری پوست می شوند را از بین می برد. با این حال باید این کار را با ملایمت انجام دهید. 

بی‌شک همه دوست دارند پوست زیبایی داشته باشند اما در این میان خانم‌ها به مراقبت و حفظ زیبایی پوست اهمیت بیشتری می دهند. برای اینکه پوستی سالم و زیبا داشته باشید باید از آن مراقبت کنید. مراقبت از پوست شامل مواردی غیر از تمیز کردن و استفاده از لوسیون بوده و یک امر دائمی است. همچنین شامل داشتن یک رژیم غذایی سالم، خواب کافی و ورزش و کنترل سطح استرس است. نوع پوست منحصر به فرد شما ممکن است درمان های اضافی را نیز تعیین کند ، مانند استفاده از اسکراب های لایه بردار یا ماسک های مرطوب کننده.

۲ مرحله مهم مراقبت از پوست

برای داشتن یک برنامه موثر برای مراقبت از پوست دانستن نوع پوستتان اهمیت زیادی دارد اگر نوع پوست خود را به اشتباه تشخیص دهید وضعیت پوست شما بدتر خواهد شد.

۱- شناخت جنس پوست

اولین گام برای مراقبت از پوست، شناخت نوع پوست و ویژگی‌های آنها می باشد.

پوست خشک

پوست خشک ، پوسته پوسته، زبر و زمخت می باشد. اگر پوست شما خشک است، از شوینده هایی که فاقد الکل یا عطر هستند استفاده کنید و صورتتان را به آرامی شستشو داده سپس با مقدار زیادی آب ولرم هم شستشو دهید و از آب داغ استفاده نکنید زیرا سریع تر چربی طبیعی پوست شما را از بین می برد.

پوست چرب

پوست چرب ، براق و روغنی است و منفذهای بزرگی دارد.اگر پوستتان چرب است، از پاک کننده ای فاقد چربی برای شستن صورتتان استفاده کنید و با مقدار زیادی آب ولرم صورتتان را بشویید.

هر بار که صورت خود را می شویید بعد از آن می توانید از تونر برای مراقبت از پوست استفاده کنید. گلیسرول ماده موثره در تونر است. در اصل ظاهر منافذ را به حداقل می رساند و رطوبت طبیعی پوست شما را به سطح می آورد.
در صورت امکان هر روز حوله های صورت خود را عوض کنید. روغن ، خاک و باکتری ها روی حوله های شما گیر می کنند. ضروری است که شما این موارد را به خودتان منتقل نکنید.

پوست حساس

اگر پوست شما حساس است، آن را حتما آهسته بشویید و از آب ولرم استفاده کنید ، آن را نمالید و با حوله تمیز خشک کنید.سعی کنید از مواردی که باعث سوزش پوست شما می شوند نظیر محصولاتی که (الکل، صابون، اسید یا عطر ) دارند، استفاده نکنید.

و به جای آن از مارک هایی با عناصر ملایم مانند آلوئه ورا،بابونه، چای سبز، پلی فنول و جو استفاده کنید. هرچه عناصر ترکیبی در یک شوینده کم تر باشد پوست شما سالم خواهد بود.

۲- شناخت محصولات مراقبت از پوست

اگر به پوست خود اهمیت می دهید، محصولاتی را که مارک “ضد جوش” یا “ضد جوش های سرسیاه” را داشته باشند را انتخاب کنید  چون احتمال کم تری دارد که این نوع لوازم آکنه ایجاد کنند یا باعث انسداد منافذ پوست شوند.

به دنبال لوازمی باشید که با استفاده از آب ساخته شده اند نه با چربی و به هیچ وجه از لوازم آرایشی به طور مشترک استفاده نکنید و هنگامی که در فروشگاه قصد امتحان کردن لوازم را دارید از مواد جدید استفاده کنید، میکروب هایی که توسط افراد دیگر باقی مانده اند ممکن است شما را مریض کند. برای پاکسازی پوست جهت مراقبت از پوست خود از  صابون شخصی که در حمام یا روشویی است برای شستن صورتتان استفاده کنید.

اگر آرایش کرده اید قبل از خواب صورت خود را پاک کنید، پاک نکردن آرایش از صورت می تواند منافذ پوست را مسدود کرده و ایجاد آکنه کند.

نکات مراقبت از پوست و مو

برای داشتن پوستی سالم و درخشان احتیاج به روتین مراقبت از پوست و مو دارید که در این بخش به این مراقبت ها اشاره کرده ایم: 

  • برای سالم نگه داشتن پوستتان، تلاش کنید به جای عادت های بدی مثل کندن خال، زخم یا زگیل، از روش درمانی برداشتن خال و زگیل استفاده کنید.
  • جوش های صورتتان را هرگز نفشارید چرا که جای زخم از خود به جای می گذارد.
  • اسپری و ژل مو باعث انسداد منافذ پوست می شوند.
  • از مواردی که باعث حساسیت پوستی شما می شوند خودداری کنید مثل هدبند یا کلاهای پشمی.
  • سیگار نکشید، باعث زردی پوست می شود.
  • استرس مهم ترین عامل در از بین بردن پوست است، آن را از خود دور کنید.
  • لیزر موهای زائد و برنزه کردن پوست به هیچ عنوان با هم سازگاری ندارند پس دقت کنید و به خود و پوستتان خیانت نکنید.

روتین پوستی مناسب شما چیست؟

به روتین پوستی خود مانند یک ساندویچ نگاه کنید: پاک کننده و آب در حکم نان دو طرف مخلفات پرکننده است و بخش مهم ساندویچ که در مرکز آن قرار دارد، سرم است.

لایه برداری

یکی دیگر از روش های روتین مراقبت از پوست و مو لایه برداری است. لایه برداری به برداشتن سلول های مرده پوست کمک می کند. اما لایه برداری بیش از حد می تواند باعث تولید چربی بیش از حد یا در هم شکستگی پوست شود. هفته ای یک بار لایه برداری پوست با محصولات مناسب کافی است.

ضد آفتاب

همان طور که پیش از این گفته شد، همیشه از ضد آفتاب استفاده کنید. بر اساس مطالعه ای در سال ۲۰۱۳، نور خورشید بر روی پوست محافظت نشده می تواند مشکلات زیر را ایجاد کند:

  • تیرگی
  • خشکی
  • چین و چروک
  • تولید رنگدانه

آبرسانی پوست

یکی از اعمال مهم روتین مراقبت پوست و مو آبرسانی است. آبرسانی برای داشتن یک پوست سالم و درخشان، یک اجبار است. پوست کم آب می تواند احساس خشکی، خارش و کدر شدن داشته باشد. در طول روز مایعاتی مانند نوشیدنی های الکترولیت بنوشید تا سطح هیدراتاسیون پوست خود را به بالاترین حد ممکن برسانید.

فقط صورت نیست! پوست گردن و محدوده بالای سینه نیز به توجه شما نیاز دارد. این نواحی که اغلب نادیده گرفته می شوند نیز، مستعد آسیب توسط نور خورشید و علائم پیری هستند.

مراقبت از پوست خود را به مرحله بالاتر برسانید

تا اینجای مقاله، نکات ضروری مراقبت از پوست و مو را دریافت کرده اید. اگر قصد ادامه دارید، نکات زیر را امتحان کنید.

دو بار پاکسازی کنید!

استفاده از دو نوع پاک کننده پوست در طول روز، به از بین بردن مواد زائد، آرایش و چربی کمک می کند. پاک کننده اول می تواند آلودگی اطراف صورت شما را پاک کند و با انجام دوباره آن، پاکسازی عمیق تر انجام می شود.

از تونر استفاده کنید

اضافه کردن تونر به روتین مراقبت از پوست به این معنی است که فرصت دیگری برای تمیز کردن و متعادل کردن پوست خود دارید. تونرها مواد مغذی را که ممکن است توسط پاک کننده ها از بین رفته باشند را به پوست باز می گردانند.

ویتامین C خود را تقویت کنید

ترمیم پوست با ویتامین سی

پس از پاکسازی و استفاده از تونر، نوبت سرم ویتامین C است. کرم های حاوی ویتامین C به محافظت از پوست در برابر آسیب نور خورشید کمک کرده و چهره ای روشن تر و درخشان تر به شما می بخشند. بهتر است استفاده از این کرم ها را در روتین پوستی صبحگاهی خود بگنجانید.

رتینول

رتینول را شب ها استفاده کنید. این ماده می تواند از ایجاد آکنه جلوگیری کرده و روند پیری پوست را آهسته تر کند. رتینول ممکن است برای برخی از افراد منجر به حساسیت پوستی شود. پس لازم است پیش از مصرف، با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

مانند یک حرفه ای آبرسانی کنید!

بله! استفاده از آبرسان و مرطوب کننده، آداب و رسوم خود را دارد. برای انجام آن لازم است مرطوب کننده را با حرکات رو به بالا روی صورت و گردن بمالید و از مرکز صورت خود دور کنید.

با آب سرد صورت خود را بشویید

آب داغ برای پوست صورت بسیار مضر است. از آب ولرم یا آب سرد برای شستن صورت خود استفاده کنید. همچنین از شستن صورت خود در حمام خودداری کنید. مگر اینکه دمای آب را کم کرده باشید.

زیبایی خوراکی

مصرف ویتامین ها و تغییر رژیم غذایی می تواند تغییرات مثبتی بر روی پوست شما ایجاد کند. بسیاری از متخصصان بر این باورند که کربوهیدرات ها و لبنیات می توانند باعث التهاب پوست در برخی از افراد شوند. برای یافتن غذاهایی که پوست شما را شاداب و درخشان می کنند، آزمایش های مربوطه را انجام دهید.

ماساژ صورت

ماساژ صورت یا استفاده از غلتک صورت می تواند به کاهش پف صورت کمک کند. با استفاده از ماساژور صورت، جریان خون در پوست شما افزایش پیدا می کند و باعث می شود که سرحال تر و جوان تر به نظر برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *