مقالات عمومی

نکات کلیدی بهداشت پوست و مو

بهداشت پوست و مو

مراقبت از پوست و مو دغدغه خیلی از افراد است و افراد باید نکات کلیدی بهداشت پوست و مو را رعایت کنند، به خصوص خانم ها که در این زمینه حساسیت بیشتری نشان می دهند. پوست به‌ عنوان مهم‌ترين پوشش، بدن را از خطر ابتلا به بيمارى‌هائى که راه ورود آنها از طريق پوست است، مصون نگه مى‌دارد. علاوه بر اين، نقش مهمى در سلامت انسان دارد، زيرا از يک طرف سموم و مواد زايد بدن را به شکل عرق خارج کرده و از طرفى با جذب کردن اکسيژن عمل تنفس را کامل مى‌نمايد. به‌علاوه وسيله‌اى براى کنترل و ثابت نگه‌داشتن حرارت بدن است.

تغذیه سالم در سلامت پوست و مو موثر است پس از آن غافل نشوید؛ کمبود پروتئین ها، ویتامین ها، آهن و… باعث خشکی پوست و مو، ریزش مو، شکستگی مو، ایجاد چین و چروک در پوست و در نهایت از دست دادن طراوت و شادابی پوست و مو می شود. منظور از بهداشت یعنی رعایت و مراقبت درست پوست و مو در برابر عوامل تهدید کننده ای که موجب به خطر انداختن سلامت می شود. مو و پوست سالم، چهره را جوان تر و شاداب تر می کند. با رعایت نکاتی که برای بهداشت پوست و مو می گوییم می توانید پوست و مو را سالم نگه دارید.

اهمیت رعایت بهداشت پوست

پوست مواد زاید و سموم بدن را به صورت عرق از بدن دفع می کند. اگر پوست سالم باشد در مقابل بیماری های پوستی بسیار مقاوم است و همچنین می تواند در برابر عوامل بیماری زا و باکتری ها دفاع کند. چنانچه قسمتی از پوست خراش داشته باشد باکتری ها راحت نفوذ می کنند و باعث بیماری می شوند به همین دلیل لازم است از پوست خود مراقبت کنیم. برخی افراد پوست بسیاری حساسی دارند و به شوینده ها یا عطر ها واکنش نشان می دهند، که به صورت التهاب، قرمزی ، آکنه و… روی پوست دیده می شود.

برخی خانم ها زیاد از لوازم آرایشی استفاده می کنند و مدام آرایش دارند این موضوع باعث می شود پوست نفس نکشد و شادابی خود را از دست بدهد حتی باعث بروز آکنه شود. بهترین زمان برای استراحت پوست شب، هنگام خواب است، قبل خواب سعی کنید آرایش صورت را با محلول مخصوص پاک کردن آرایش تمیز کنید و بعد با آب خالی صورت را بشویید و از شستشو با صابون خودداری کنید چون صابون ماده ای دارد که باعث گرفتن چربی پوست و خشکی می شود. اگر پوست خشکی دارید حتما از مرطوب کننده استفاده نمایید.

بهداشت پوست

همانگونه که خود مطلع هستید، پوست خارجی‌ترین اندام انسان و اولین لایه دفاعی بدن در مقابل تمامی صدمات و آسیب‌هاست. نکات کلیدی بهداشت پوست و مو به شما کمک می کند تا پوست و مویی سالم را تجریه کنید. پوست خود شامل سه بخش زیر است:

  • لایه اپیدرم: نازک‌ترین لایه و خارجی ترین لایه
  • لایه درم: لایه ضخیم و میانی
  • لایه هیپودرم: داخلی‌ترین لایه و متصل کننده پوست به سایر بافت‌های بدن

هر سه‌ ی این بخش‌ها در ضخیم‌ترین مکان پوست، نهایتا ضخامتی ۶ میلی‌متری دارد، اما قوی‌ترین دژ دفاعی انسان است.

باید بدانید که پوست جزو بزرگ‌ترین اعضا‌ی بدن است. پوست انسان همواره در حال رشد و تغییر است و نمود کلی از سلامت جسمانی است. به عنوان مثال، افرادی که بر سر شانه‌ی خود جوش و آکنه دارند، دچار مشکل کبدی هستند. همان گونه که می‌بینید، پوست از ارگان‌های حیاتی بدن است و حفظ و نگه‌داری از آن بسیار مهم و ضروری است. بسیاری بیماری‌ها هستند که با وجود همین پوست هرچند نازک به انسان منتقل نمی‌شوند، اما با کوچک‌ترین زخم و جراحت بر روی پوست، آن بیماری به انسان سرایت می‌کند.

برای حفاظت از پوست شما در بدو باید با روش‌های پیشگیری بیماری‌های آن آشنا شوید و سپس با آشنایی با بیماری‌های آن، بدانید که در مواجهه با هر کدام باید چه راهکار‌ی را انتخاب کنید و جلوی پیش رفت آن را بگیرید.

  • نظافت و تمیزی پوست
  • شستن دست و صورت و نواحی بدن
  • بهداشت تراشیدن موها
  • دوری از تابش بیش از اندازه نور خورشید(آفتاب سوختگی)
  • انتخاب صابون و شستشو دهنده های مناسب پوست
  • انتخاب کفش مناسب و تاثیر آن بر پوست پا
  • جلوگری از چرب شدن زیاد پوست
  • جوش های صورت و نحوه برخورد با آن ها

بهداشت مو

برای خود وقت بگذارید و به بهداشت پوست و مو اهمیت دهید. اگر بهداشت مو را رعایت نکنید دچار موخوره ، شپش، ریزش مو و… می شوید. هنگام شستشو سر از هر شامپویی استفاده نکنید، با توجه به نوع مو شامپو بگیرید؛ چنانچه موی خشکی دارید از شامپوی مناسب موی خشک و اگر موی چربی دارید از شامپوی مناسب موی چرب استفاده نمایید. هنگام شانه کردن موهای فر و خشک حتما قبل از شانه کردن موها را نرم کننده یا ماسک مو بزنید تا راحت شانه شود. سعی کنید هر چند وقت موهای خود را کوتاه کنید که رشد خوبی داشته باشد؛ مو هر چه کوتاه تر و کم حجم تر باشد نگهداری و رعایت بهداشت راحت تر می شود.

به نکات کلیدی بهداشت پوست و مو سر توجه بفرمایید:

  • شستن موى سر، حداقل دوبار در هفته
  • استفاده از وسايل شخصى استحمام جهت شستشو و خشک نمودن مو. ضمناً نبايد موهاى خيس را در جريان وزش باد قرار داد.
  • برس‌کشيدن روزانه موها و ماساژ مرتب آن به‌مدت چند دقيقه که باعث تشديد سرعت جريان خود و رسيدن هوا به ريشه موها مى‌شود. شانه و برس پيوسته بايد تميز باشد و از شانه و برس ديگران استفاده نشود.
  • نوع شامپو و صابون بايد با توجه به خصوصيات مو (چرب، خشک، معمولي) انتخاب شود.
  • براى استراحت بايد از بالش و ملافه شخصى استفاده کرد تا از ابتلا به بيمارى‌هائى نظير بيمارى قارچى سر در امان بود.
  • پس از اصلاح موى سر در آرايشگا‌ە‌هاى عمومى حتماً بايد سر را با آب‌ گرم و صابون شست و پس از هر بار شستشو، موها را با دقت خشک کرد.
  • ناراحتى‌هاى عصبي، بى‌خوابي، بدى تغذيه و بيمارى‌هاى مزمن در وضع موها اثر نامطلوبى دارد.
  • براى بهداشت و سلامت موها بايد به برنامه ‌غذائى نيز توجه گردد. وجود ويتامين‌ها و کلسيم در رژيم غذاى براى سلامت مو مؤثر است.
  • در صورت مشاهده هر گونه عارضه پوستى نظير کورک، کفگيرک، زردزخم، پوسته و شوره سر و … لازم است به پزشک مراجعه شود.

2 دیدگاه در “نکات کلیدی بهداشت پوست و مو

  1. reza fathi گفت:

    با سلام
    خیلی وقته دچار ریزش مو شدیدی شدم، ممنون میشم کمکم کنید؟!

    1. دارورا گفت:

      سلام و وقت بخیر
      در قدم اول باید بهداشت مو رو رعایت کنید.
      قدم دوم اینکه باید به پزشک مراجعه کنید تا دلیل این امر مشخص بشه و سپس تجویز انجام بگیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *