مقالات عمومی

رابطه مسمومیت و مواد مخدر

تریاک و مسمومیت با سرب

معمولاً‌ علائم مسمومیت و مواد مخدر با دردهای شدید شکمی بروز پیدا می‌کند و این مهمترین علامت آن است. در واقع اگر فردی در اثر مواد مخدر از جمله تریاک دچار دل‌دردهای شدید شد، به احتمال زیاد آن ماده مخدر آلوده بوده و فرد دچار مسمومیت با سرب شده است. در مسمومیت خفیف لرزش، اختلالات خواب، اختلال در تمرکز، سردرد، استفراغ، کاهش وزن، ناراحتی شکمی، رنگ پریدگی، خستگی ، خواب آلودگی دیده می شود، ولی در مسمومیت شدید احساس طعم فلزی در دهان علامت روشنی برای مسمومیت است. ضعف یا فلج عضلانی، سفتی جدار شکم، یبوست، علایم تشنج و اغما از علائم آن است.

رابطه میان سرب و تریاک

داشتن ناخالصی در مواد مخدر باعث به وجود آمدن آسیب‌های مختلف می‌شود. سرب ماده‌ای در تریاک است که می‌تواند به‌عنوان ناخالصی به شمار برود. این ناخالصی دارای تأثیرات منفی بسیاری بر روی مصرف‌کننده است. امروزه با افزایش ناخالصی‌هایی مانند سرب تریاک، میزان مسمومیت‌های شدید ناشی از مصرف مواد مخدر افزایش ‌یافته است. اما ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که چرا ناخالصی‌هایی مانند سرب با داشتن علم مسموم‌کننده بودن آن‌ها به مواد مخدر اضافه می‌شوند.

برای پاسخ به این سؤال باید به این مسئله اشاره کرد که هرچقدر مخدر کمتری درازای پول بیشتری فروخته شود، سود بیشتری خواهد داشت. اگر مقدار مخدر به فروش رسیده دارای ناخالصی باشد، فروشندگان به ازای مقدار کمتری مخدر پول بیشتری دریافت می‌کنند. ازاین‌رو برای افزایش وزن تریاک به آن سرب اضافه می‌کنند.

یکی از راه‌های تشخیص سرب در مواد مصرفی، علائم تأثیرات مخرب مواد پس از مصرف است. ازجمله برخی از این علائم می‌توان به شکم‌درد، حالت تهوع، کمردرد و پادرد، ضعف، کم شدن اشتها و کاهش وزن اشاره کرد. با بروز این علائم فرد مصرف‌کننده باید به مراکز درمانی مراجعه کند. موارد بیان‌شده برخی از علائم مسمومیت با تریاک در مصرف تدخینی آن بوده‌اند.

آیا شیره تریاک سرب دارد؟

خب تا به اینجا به بررسی تشخیص سرب در تریاک و مسمومیت با سرب پس از مصرف آن به‌صورت تدخینی پرداختیم. حال نوبت به آن می‌رسد تا به بررسی وجود سرب در شیره تریاک بپردازیم. همان‌طور که گفته شده اضافه کردن ناخالصی‌ها به مواد مخدر تنها به‌منظور سودآوری هر چه بیشتر فروش این مواد مخدر است. شیره تریاک نیز از این مسئله در امان نیست. سرب یکی از ناخالصی‌هایی به شمار می‌رود که به‌راحتی قابل دستیابی است.

با داشتن دسترسی بسیار آسان و داشتن وزن و چگالی بالا، این فلز به گزینه‌های بسیار مناسب برای اضافه کردن به مواد مخدر مختلف است. امروزه افراد بسیاری پس از مصرف شیره یا شربت تریاک دچار مسمومیت و علائم مختلفی می‌شوند. این امر می‌تواند نشان‌گر وجود سرب در شربت تریاک باشد. مسمومیت ناشی از مصرف خوراکی شیره می‌تواند بسیار شدیدتر و مخرب‌تر از مسمومیت ناشی از مصرف تریاک یا شیره به‌صورت تدخینی باشد. ترک تریاک در برخی موارد بسیار ضروری است.

دلیل بالا بودن میزان مسمومیت بالای ناشی از مصرف شیره را می‌توان قدرت جذب بالا شیره و تریاک از طریق دستگاه گوارشی دانست. یکی از مواردی که نشانگر آن خواهد بود که مخدر مصرفی دارای سرب بوده است، بروز دل‌دردهای شدید است. بروز کم‌خونی در افراد مصرف‌کننده یکی دیگر از علائم داشتن ناخالصی است. رسوب کردن سرب در استخوان‌ها و به وجود آمدن مفصل دردهای شدید جزو موارد دیگری هستند که بر روی افرادی که تریاک یا شیشه دارای سرب مصرف کرده‌اند، بروز خواهد کرد.

علاوه بر علائم گفته‌شده مصرف تریاک ناخالص می‌تواند علائم و آسیب‌های شدیدتری را نیز از خود بر جای بگذارد. بروز زخم و خارش بر روی پوست، اختلالات عصبی و حتی فلج شدن مچ دست ازجمله سایر علائم مشاهده‌شده در افرادی است که تحت تأثیر استعمال مخدر تریاک دارای سرب قرارگرفته‌اند.

راه‌های دفع سرب از بدن

کپسول سوکسیمر یک داروی شلات کننده است که در درمان مسمومیت با سرب توسط پزشک تجویز می شود. این ماده با فلزات سنگین تشکیل یک شلات محلول در آب داده، کپسول سوکسیمر به فلزات سنگین متصل می شود و از طریق کلیه دفع می شود. کلیه‌ها از طریق دفع مواد مضر از طریق ادرار به تصفیه بدن می‌پردازند. پس برای دفع سرب از بدن از طریق کلیه‌ها باید مقدار قابل‌توجه و مناسبی آب مصرف کرد.

راه‌های مختلفی برای دفع سرب از بدن وجود دارد. سرب معمولاً از طریق کلیه‌ها و تنفس (ریه‌ها) قابل دفع است. در اعضای درونی بدن سرب در کلیه‌ها، کبد و طحال پیدا می‌شود. برای دفع این فلز از بدن می‌توان به ترک مصرف شیره و تریاک پرداخت. همان‌طور که گفته شد کلیه‌ها به دفع سرب از بدن می‌پردازند.

پروتئین و مواد غذایی حاوی پروتئین در سم‌زدایی بدن از فلزات سنگین مانند سرب بسیار مناسب هستند. با مصرف این مواد آمینواسیدهای موردنیاز و مؤثر در سم زدایی و دفع سرب به بدن می‌رسند. علاوه بر مصرف مواد غذایی پروتئین دار، مصرف سیر نیز می‌تواند به دفع سرب درون بدن بسیار کمک کند. سولفور ماده سم زدای بسیار قوی‌ای به شمار می‌رود. سیر نیز سرشار از سولفور است. پس با مصرف این ماده غذایی سم زدایی بسیار سریع‌تر و بهتر صورت می‌گیرد.

آنتی‌اکسیدان‌های مختلف نیز می‌توانند تأثیر بسیار بالایی در دفع سرب داشته باشند. این آنتی‌اکسیدان‌ها در میوه‌های مختلف موجود هستند. علاوه بر موارد بیان‌شده امروزه روش‌های مختلفی برای سم‌زدایی و دفع سرب و سایر فلزات سنگین از بدن وجود دارد. ازجمله برخی از این روش‌ها می‌توان به استفاده از مادون‌قرمز (نوردرمانی)، حمام خاک رس و زئولیت اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *