مقالات عمومی

خطوط پنجه کلاغی دورچشم

خطوط پنجه کلاغی اطراف چشم

بطور کلی خطوط پنجه کلاغی دورچشم اصطلاحا به خطوط و چین و چروک هایی گفته می شود که در اطراف چشم ها نمایان می شوند و در مواقعی نظیر لبخند زدن و سایر حرکات انقباضی صورت قابل مشاهده هستند. با توجه به آنکه پوست اطراف چشم ها به شدت آسیب پذیر است و چین و چروک های این ناحیه در بالاتر نشان دادن سن بسیار تاثیرگذار هستند، از این رو ظهور خطوط پنجه کلاغی می تواند نگرانی مهمی برای افراد به حساب بیاید. 

انواع خطوط پنجه کلاغی

خطوط پنجه کلاغی بعنوان خطوط شایع اطراف چشم شناخته می شوند که به شکل خطوط کوچکی از گوشه بیرونی چشم به سمت گوش گسترش می یابند. این خطوط پنجه کلاغی با گذر زمان ایجاد می شوند و علت ایجاد آن انقباضات کوچک عضلات اطراف چشم است که هنگام ابراز احساسات مختلف با صورت (مانند خنده و …) ایجاد می شود.
بطور کلی انواع چین و چروک پوست را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد:

  1. چین و چروک پویا: این نوع چروک پوست هنگام انقباض عضلات زیر پوست ایجاد می شوند و در حالت عادی وجود ندارند. در صورتی که خطوط پنجه کلاغی در هنگام لبخند یا خنده به وجود می آیند احتمالا از نوع پویا یا دینامیک هستند.
  2. چین و چروک ایستا: این نوع چین و چروک در هر حالتی از صورت، حتی هنگامی که عضله ای از صورت منقبض نیست، وجود دارند و با انقباض عضلات ممکن است تشدید شوند.

توجه به این نکته نیز لازم است که تفاوتی ندارد که چین و چروک صورت از نوع پویا باشند یا ایستا، در هر حال روشهای جوانسازی پوست می توانند برای رفع آنها مفید باشند.

علت های شایع ایجاد خطوط پنجه کلاغی دورچشم

مهم ترین عواملی که موجب ایجاد خطوط و چین و چروک در اطراف چشم ها می شوند به شرح زیر هستند:

– اشعه خورشید

معمولا آسیب های ناشی از آفتاب در بالای لیست مشکلات پوستی قرار دارد که دلیل آن نیز اشعه ماوراء بنفش خورشید است. این اشعه مضر می تواند با آسیب رساندن به سلول های پوستی، موجب ایجاد چین و چروک در پوست صورت و نواحی اطراف چشم ها شود. برای پیشگیری از ایجاد چین و چروک و خطوط پنجه کلاغی توصیه می شود که در هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید، از عینک آفتابی و محصولات ضد آفتاب استفاده نمایید.

– تغییر حالات صورت

شاید در نگاه نخست تغییر حالات صورت به عنوان یکی از عوامل ایجاد کننده خطوط و چین و چروک در اطراف چشم اندکی عجیب به نظر برسد. اما حقیقت این است که این تغییرات در ایجاد خطوط ریز در صورت بسیار تاثیرگذار هستند. هر چه احساساتی نظیر شادی، غم و عصبانیت نمود بیشتری در چهره پیدا کنند، امکان آسیب رسیدن به پوست و ایجاد چین و چروک های ناشی از انقباض مکرر عضلات صورت نیز بیشتر می شود. برای پیشگیری از این مشکل، تنها کافی است که از پوست خود مراقبت بیشتری نمایید. به همین منظور پیش از خواب حتما آرایش صورت خود را پاک کنید و از کرم های روز و شب استفاده نمایید.

– نوسانات وزن

کاهش و افزایش وزن یکی از اصلی ترین دلایل ایجاد کننده چین و چروک در صورت است که می تواند موجب ایجاد خطوط پنجه کلاغی نیز شود. با افزایش وزن، پوست صورت نیز همانند پوست سایر قسمت های بدن تحت تاثیر قرار می گیرد و دچار کشیدگی می شود. در این حالت پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد.

برای روشن شدن این مسئله یک کش مو را در نظر بگیرید که چندین برابر حد معمول خود کشیده می شود. با افزایش وزن، پوست صورت نیز بیش از حد کشیده می شود و پس از آن با کاهش وزن خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و دچار افتادگی و چین و چروک می شود. بنابراین برای جلوگیری از ایجاد خطوط در ناحیه دور چشم و حفظ شادابی پوست، بهتر از یک رژیم غذایی مناسب استفاده کنید و سعی کنید تا حد امکان وزن خود را ثابت نگاه دارید.

– پلک زدن

پلک زدن های سریع و متوالی نیز یکی از عوامل ایجاد کننده چین و چروک در اطراف چشم ها است. علاوه بر آن جمع کردن چشم ها در یک روز آفتابی، به دلیل انقباض طولانی عضلات چشم می تواند به مرور زمان چین و چروک هایی را در اطراف چشم ها ایجاد کند و تاثیر زیادی در شکل گیری خطوط پنجه کلاغی داشته باشد. برای جلوگیری از آسیب های ناشی از پلک زدن، استفاده از عینک ضد آفتاب ضروری است.

– سیگار کشیدن

عمل سیگار کشیدن تاثیر مستقیمی بر سلامت پوست دارد؛ زیرا کمبود اکسیژن در بدن موجب کند شدن روند گردش خون می شود و پوست صاف شما را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین برای جلوگیری از ایجاد خطوط در اطراف چشم ها بهتر است از مصرف دخانیات پرهیز نمایید.

– افزایش سن

پیری پوست بر اثر افزایش سن، فرآیندی طبیعی است که پوست تمامی قسمت های بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. این در حالی است که ناحیه اطراف چشم ها به دلیل داشتن پوستی حساس و نازک، بیشتر در معرض علائم پیری قرار دارد. با بالا رفتن سن، روند کلاژن سازی پوست کاهش می یابد و پوست خاصیت کشسانی خود را از دست می دهد. این امر موجب کاهش پروتئین های طبیعی و ضروری پوست می شود و به تدریج باعث شل شدن پوست می گردد. در این حالت ممکن است در هنگام انقباض ماهیچه های چشمی بر اثر باز و بسته شدن مکرر چشم ها، چین و چروک های کوچکی در اطراف چشم ها ظاهر شود.

روش های جلوگیری از خطوط پنجه کلاغی دورچشم

پیشگیری همواره بهتر از درمان است. اعمال برخی تغییرات در سبک زندگی و انجام مراقبات می تواند روند پیری پوست را به تعویق بیندازد. در ادامه به معرفی برخی از این موارد می پردازیم:

  • آبرسانی پوست و حفظ رطوبت پوست
  • عدم قرارگیری در معرض اشعه خورشید بدون ضد آفتاب، عینک آفتابی استاندارد، کلاه لبه دار
  • مصرف نکردن دخانیات و عدم قرارگیری در معرض دود آنها
  • کاهش حرکات شدید در صورت
  • حفظ روتین پوستی و تمیز کردن پوست از آلودگی های محیطی و مواد آرایشی پیش از خواب

بهترین ماسک برای چروک دور چشم

انواعی از ماسک ها وجود دارند که برای جوانسازی پوست استفاده می گردند. این ماسک ها را می توان در منزل تهیه کرد و یا بصورت تجاری خریداری نمود. ماسک های تجاری معمولا از الیاف طبیعی ساخته می شوند که بر روی آنها مواد مغذی نشانده شده است. زمانی که این نوع ماسک بر روی پوست قرار گیرد به تدریج مواد مغذی از ماسک به پوست منتقل شده و منجر به شادابی و جوانی پوست در طولانی مدت می شوند. انواع مختلفی از ماسک ها و از شرکتهای بهداشتی و معتبر وجود دارند که بصورت تجاری در دسترس هستند و بر اساس نیاز افراد و وضعیت پوست آنها استفاده می شوند. برای آگاهی از بهترین ماسک برای چروک دور چشم بهتر است با پزشک متخصص مشورت شود و پس از بررسی وضعیت پوست بهترین ماسک برای خطوط پرکلاغی تهیه و استفاده شود.
به منظور تهیه ماسک در منزل می توان از ماسک های زیر استفاده نمود:

  • ابتدا ماسک آلوئه ورا و ویتامین E
  • ماسک خیار
  • در این مرحله ماسک سفیده تخم مرغ
  • ماسک لیمو و ماست

بطور کلی ماسک هایی که در منزل ساخته می شوند بر اساس مواد تشکیل دهنده روش تهیه متفاوتی خواهند داشت.

ماساژ برای رفع خطوط پنجه کلاغی دورچشم

برای ماساژ اطراف چشم می تواند با افزایش جریان خون در پوست منجر به شادابی پوست شوند اما روشی قطعی و درمانی برای رفع چروک دور چشم به شمار نمی روند. ماساژ دور چشم برای پیشگیری از ایجاد چروک اطراف چشم می تواند مفید باشد و زمان ایجاد چروک دور چشم را به تاخیر بیندازد.

قانون طلایی برای مقابله با چروک اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی دورچشم) این است که آنها را زودتر درمان کنید. خطوط کم عمق و سطحی که بر روی پوست شما قرار دارند، خیلی ساده‌تر از چین و چروک‌های عمیق پوستی، درمان می‌شوند.

با شروع درمان‌‌های منظم در ۳۰ سالگی و یا حتی در ۲۰ سالگی، می‌توانید روند شکل گیری چروک اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی) را به مدت چندین سال، به تاخیر بیندازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *