مقالات عمومی

علت شوره و خارش پوست سر چیست؟

شوره سر

شوره سر یا Dandruff با اسم علمی Pityriasis simplex capillitii عارضه ریخته شدن سلول‌های اسکالپ است. پوست انسان در خارجی‌ترین سطح خود، به‌خاطر داشتن کراتین، به طور مداوم درحال بازسازی سلولی است. به همین دلیل، سلول‌های لایه بیرونی آن در تماس مداوم با فضای اطراف از بین می‌روند و سلولهای جدیدی جایگزین آن می‌شوند. اگر در اسکالپ سر، این روند مرگ سلولی افزایش پیدا کند، به شکل شوره ­و خارش پوست سر قابل ­مشاهده است.

علامت های شوره و خارش پوست سر

  • پوسته ­پوسته شدن پوست سر، مو، ابرو، ریش یا سبیل
  • خارش پوست سر
  • پوسته ­پوسته شدن سر نوزادان (کلاه گهواره)
  • گاهی ممکن است در سرتان احساس سوزش کنید
  • گاهی ممکن است احساس کنید سرتان دچار زخم یا جراحت شده است
  • روی پوست سر، تکه‌های چرب دیده می‌شود
  • در موارد شدید، پوست سر قرمز و متورم می‌شود
  • ریزش موقتی مو
  • ورقه ­ورقه شدن پوست سر که در آب و هوا‌ی سرد، وخیم‌تر می‌شود

اگر استرس داشته باشید علائم و نشانه‌ها ممکن است شدیدتر باشند و در فصول سرد و خشک نیز تشدید می‌شوند.

انواع شوره سر

شوره­ سر به دو شکل شوره­ سر خشک و شوره­ سر چرب بروز پیدا می‌کند که تعریف و مشخصات هر کدام از آن‌ها را در زیر خواهیم دید:

  • شوره خشک

شوره‌های خشک، لایه‌هایی از پوست سر هستند که سفید، مسطح و قابل ­دیدن هستند. این لایه‌ها به‌راحتی از پوست سر جدا می‌شوند.

کسانی که به شوره‌های خشک مبتلا هستند، معمولاً مو‌های خشکی دارند و شوره خشک در بیشتر موارد، باعث خارش آزاردهنده‌ای می‌شوند که این خاراندن، روند افزایش و تکثیر را تند‌تر می‌کند و باعث افزایش شوره ­سر می‌شود.

  • شوره چرب

در شوره‌های چرب، ذرات کوچک‌تر، گردتر و کمی زردرنگ هستند. این ذرات، به‌صورت ذرات چربی به پوست سر می‌چسبند و جداکردن آن‌ها مثل شوره‌های خشک، کار ساده‌ای نیست و باعث ایجاد زخم روی پوست می‌شود.

با خاراندن پوست سر، اگر شوره‌ها از نوع چرب باشند، فرد دچار ریزش شدید مو می‌شود و به همین دلیل بهتر است از خاراندن سر در این شرایط، اکیداً خودداری کنید.

  • شوره ناشی از قارچ

توسط نوعی مخمر یا قارچ به نام مالاسزیا ایجاد می‌شود. مالاسزیا به طور طبیعی روی پوست زندگی می‌کند، اما وقتی سبوم اضافی وجود دارد تکثیر می‌شود.

  • شوره ناشی از مشکلات پوستی

بعضی از بیماری‌های پوستی روی کف سر پوسته ایجاد می‌کنند، از جمله: درماتیت سبورئیک، اگزما، پسوریازیس و سبوپسوریازیس.

درمان شوره و خارش پوست سر

در ادامه با روش‌های مختلف درمان شوره آشنا می‌شوید. توجه داشته باشید که درمان خانگی شوره سر روشی مطمئن نیست و احتمال دارد که به موهای شما آسیب برسد. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که علاوه بر شستشوی منظم موها و توجه به تغذیه خود، از روغن‌های مناسب ضدشوره که در انتها معرفی می‌شوند استفاده کنید.

شستشوی منظم موها

می‌دانیم که علت شوره سر چربی‌های باقی مانده روی پوست است. برای رفع شوره سر خفیف کافی‌ست موهای خود را به طور منظم با یک شامپوی ملایم بشویید تا چربی و تجمع سلول‌های پوست کم شود. شستشوی منظم موها با شامپوی مناسب موجب از بین بردن شوره سر می‌شود.  

استفاده از شامپوی ضد شوره

اگر شوره سر زیاد باشد لازم است که از شامپوی ضد شوره استفاده کنید و طبق دستور آن را مصرف نمایید.

تغذیه مناسب

همانطور که گفتیم علت شوره سر به هم خوردن تعادل چربی پوست است. برخی غذاها به درمان شوره سر کمک می‌کنند. این موارد عبارتند از:

ماهی‌های چرب مثل ماهی سالمون که سرشار از چربی‌های سالم است.

تخم‌مرغ که حاوی روی و بیوتین است.

آواکادوو منبع عالی از چربی‌های سالم گیاهی است.

برخی مواد غذایی دیگر مثل آجیل و خشکبار، موز، روغن زیتون و ماست نیز در درمان شوره سر موثرند.

پیشگیری از شوره سر و خارش پوست سر

حفظ بهداشت پوست و مو مانع از بوجود آمدن شوره سر می شود. در طول بروز شوره موی سر شست و شو منظم تر و بیشتر موی سر بسیار اهمیت دارد. شما می توانید از توصیه های مراقبت شخصی که در بالا اشاره شده را برای پیشگیری از بوجود آمدن شوره پوست سر مورد استفاده قرار دهید. شوره ی سر عارضه ی بسیار شایعی مخصوصا در بین نوجوانان و مردان می باشد. راه ها و روش های زیادی برای رفع و درمان شوره سر وجود دارد که می توانید آنها را انجام دهید. اگر با روش های ذکر شده در مقاله موفق به درمان شوره ی سر نشدید یا مبتلا به شوره موی سر شدید هستید بهتر از برای بکار بستن بهترین درمان قطعی شوره سر به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *