مقالات عمومی

جوش های دوران بلوغ یا غرور جوانی چیست؟

جوش دوران بلوغ یا غرور جوانی

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که نوجوانان در دوران بلوغ با آن مواجه می‌شوند، جوش‌های ریز و درشتی است که در صورت، بازو و قسمت‌های دیگری از بدن ظاهر می‌شوند. به این جوش‌ها، جوش های دوران بلوغ یا غرور جوانی گفته می‌شود. اصولاً جوش های دوران بلوغ به‌علت گرفتگی یا عفونت غدد چربی پوست (غدد سباسه) توسط چربی اضافی و سلول‌های مرده پوست یا تکثیر باکتری‌ها شکل می‌گیرند و در نهایت منجر به ضایعات متورم و قرمز پر از چرک می‌شوند. در دوران بلوغ، تغییراتی در تولید هورمون‌های بدن رخ می‌دهد.

علامت جوش های دوران بلوغ

اصولاً علائم جوش های دوران بلوغ به نوع آن‌ها و شدت شرایط بستگی دارد که عبارت‌اند از:

  • برجستگی‌های سرسفید یا سرسیاه
  • برجستگی‌های کوچک قرمز و ظریف (پاپول)
  • جوش چرکی
  • توده‌های بزرگ، سفت و دردناک زیر پوست (ندول‌ها)
  • توده‌های دردناک و پر از چرک در زیر پوست (ضایعات کیستیک)

احتمال بروز همگی در دوران بلوغ بر روی صورت، پیشانی، سینه، بالای کمر و شانه‌ها وجود دارد.

انواع جوش های دوران بلوغ

جوش های دوران بلوغ انواع مختلفی دارند و علائم و نشانه‌های آن‌ها متفاوت است. در ادامه می‌توانید با آن‌ها آشنا شوید:

  • جوش های سرسفید. این جوش های کوچک معمولاً در زیر پوست باقی می‌مانند. آن‌ها به‌صورت یک پاپول کوچک و به رنگ گوشت ظاهر می‌شوند.
  • جوش های سرسیاه. این موارد به‌وضوح در سطح پوست دیده می‌شوند و به دلیل اکسید شدن ملانین، رنگ‌دانه پوست، سیاه یا قهوه‌ای تیره هستند. برخی از افراد به‌اشتباه رنگی بودن آن‌ها را ناشی از آلودگی پوست می‌دانند و هر بار چهره خود را به شدت اسکراب می‌کنند. درحالی‌که این کار ممکن است باعث تحریک بیشتر پوست شده و مشکلات دیگری ایجاد کند.
  • پاپول‌ها. این برجستگی‌هایی کوچک، سفت و گرد اغلب صورتی‌رنگ هستند.
  • جوش چرکی. این جوش‌ها که پر از چرک هستند ممکن است به‌وضوح در سطح پوست قابل مشاهده باشند. قسمت پایه آن قرمزرنگ و چرک در قسمت بالای آن‌ها قرار دارد.
  • ندول‌ها. ساختار این‌ها شبیه پاپول‌ها است اما بزرگ‌تر هستند. ممکن است دردناک باشند و در اعماق پوست قرار بگیرند.
  • کیست‌ها: به‌وضوح در سطح پوست دیده می‌شوند، پر از چرک و معمولاً دردناک هستند. طبق تجربه، کیست‌ها باعث ایجاد زخم می‌شوند.

دلایل اصلی جوش غرور جوانی یا دوران بلوغ 

دلیل اصلی زدن جوش بلوغ یا جوش غرور جوانی این موارد می‌تواند باشد:

1) ترشحات بیشتر غدد چربی

پوست صورت دارای منافذ زیادی است که از زیر به تعدادی غدد چربی متصل شده‌اند. درون این غدد، ماده چربی به اسم سبوم وجود دارد که از طریق منافذ به سطح پوست وارد می‌شوند. هر زمان که به خاطر دلایلی مثل عفونت، تمیز نگه داشتن پوست و… این منافذ بسته شوند، ترشحات غدد چربی زیر پوست روی هم انباشته می‌شود و به صورت جوش در صورت و یا جاهای دیگر در بدن ظاهر می‌شوند. در نوجوان ترشح این غدد چربی از افراد دیگر بیشتر است و به همین خاطر در این سنین بیشتر دچار جوش بلوغ می‌شوند.

2) تغییرات هورمونی

در دوران بلوغ، هورمون‌های جنسی تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند. این هورمون‌ها باعث افزایش ترشح بیشتر چربی در پوست می‌شود و زمینه را برای التهاب غدد چربی صورت، رشد میکروب و بروز جوش‌های بلوغ فراهم می‌کند.

3) تغذیه غلط

مصرف بیش از حد مواد غذایی مثل ماکارونی، نان، سیب زمینی، برنج، شیرینی، شکلات، فندق، پسته، بادام، موز، نارگیل و گردو به دلیل افزایش چربی در خون، می‌تواند دلیل بروز جوش بلوغ باشد.

4) فشارهای عصبی

نوجوانان در سن بلوغ، دچار نوسانات خلق و خو می‌شوند. همین نوسانات خلقی می‌تواند زمینه‌ساز بروز جوش غرور جوانی در بدن و صورت آنها باشد.

5) مسائل ژنتیکی و وراثتی

بسیاری از نوجوانان ممکن است به خاطر عوامل وراثتی دچار جوش‌های دوران بلوغ شوند.

6) کمبود ویتامین‌ A و B و بروز جوش بلوغ

کمبود ویتامین‌های مهمی مثل ویتامین A و ویتامین B، در بروز جوش‌های دوران بلوغ می‌تواند تاثیرگذار باشد. این دو ویتامین تاثیر بسیار زیادی در ترمیم پوست دارند و کمبود این دو ویتامین می‌تواند موجب بروز جوش در پوست شود.

7) عدم رعایت بهداشت پوست

پوست به دلیل افزایش بیش از حد ترشحات چربی و تجمع میکروب دچار جوش می‌شود. با رعایت بهداشت می‌توان تا حد زیادی از انتشار عفونت به نقاط دیگر و افزایش تعداد و حجم جوش‌ها جلوگیری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *