مقالات عمومی

کرادل کپ در نوزادان

کرادل کپ نوزاد

برخی از نوزادان در هفته‌های اول زندگیشان دچار عارضه‌ای به نام کرادل کپ (cradle cap) می شوند. «کلاه گهواره» یا «درماتیت سبوره» می‌شوند. این عارضه معمولا به شکل پوسته‌های زرد رنگ در ناحیه‌ی سر، پیشانی، پشت گوش و ابرو ظاهر می‌شود. درماتیت سبوره یک بیماری التهابی و شایع در نوزادان است که ظاهر کودک را نازیبا می‌سازد. 

این فراورده ترشح چربی کف سر را تنظیم می کند. همچنین با اثرات تسکین دهنده و التیام بخشی که دارد به برطرف شدن خارش و قرمزی کف سر کمک می کند. لوسیون آمونیوم لاکتات برطرف کننده پوسته های چرب سر نوزاد، رطوبت مورد نیاز پوست سر را نیز تامین کرده و باعث درمان شوره سر می شود.

شرح بیماری کرادل کپ در نوزادان

کرادل کپ شبیه به لکه یا تکه های پوسته پوسته مایل به قهوه ای یا مایل به زرد بر روی پوست سر نوزاد است. در صورتی که این تکه ها بیشتر نقاط پوست سر را بپوشانند این گونه به نظر می رسد که نوزاد «کلاهی» مایل به قهوه ای از پوسته بر روی سر خود دارد. تکه های پوسته پوسته شده ممکن است ظاهری شبیه به شوره سر داشته باشند و به راحتی با شستن و شانه کردن آرام پوست سر به صورت پوسته پوسته خارج شوند. این عارضه در موارد شدید ممکن است پوسته های شدیدتری ایجاد کرده یا تکه های پوسته پوسته امکان دارد به صورت پوسته های محکم درآمده و به پوست سر بچسبند.

فواید استفاده از لوسیون امونیوم لاکتات

  • موثر در درمان درماتیت سبورئیک،
  • درمان بیماری اگزما و پسوریازیس
  • برطرف کننده خشکی، التهاب، قرمزی، پوست ریزی و خشکی پوست
  • قابل استفاده برای تمامی قسمت های بدن مثل پوست گوش و پوست سر

علت بروز کرادل کپ چیست؟

کرادل کپ در نتیجه فعالیت بیش از حد غدد سباسه بوجود می آید. ترشحات چربی باعث می شوند، سلولهای قدیمی انباشته شده بجای افتادن و از بین رفتن، بر روی پوست سر بچسبند. هنوز از علل فعالیت بیش از حد غدد سباسه در نوزادان اطلاع دقیق وجود ندارد. اما محققان بر این باورند که ممکن است این وضعیت با تغییرات هورمونی در پایان بارداری مادر ارتباط داشته باشد. بدن مادر پیش از زایمان هورمون هایی را ترشح می کند که به آماده سازی نوزاد برای تولد کمک می کنند. این هورمون ها غدد چربی را نیز تحریک می سازند. این تحریک ممکن است تولید چربی توسط غدد چربی فرزندتان را افزایش دهد و از ترکیب سلولهای پوستی اضافی و چربی های اضافی، نوزاد بیش از پیش مستعد ابتلاء به بیماری های پوستی مختص به دوران نوزادی همانند کرادل کپ یا آکنه نوزادی می شود.

پیشگیری از بروز عارضه کرادل کپ

از آنجا که کرادل کپ بواسطه ترشح چربی و سلولهای اضافی پوست ایجاد می شود، تعرق بیش از حد می تواند آن را بدتر سازد. نگاه داشتن کلاه بر روی سر فرزندتان ممکن است موجب عرق کردن پوست سر او شده به طوریکه این عرق توسط کلاه نزدیک به پوست سر به دام انداخته می شود. کلاه زمانی برای گرم نگاه داشتن سر نوزاد لازم است که قصد داشته از خانه خارج شوید و بخواهید از سر فرزندتان در مقابل سرما یا نور خورشید محافظت نمایید، اما زمانی که در داخل خانه هستید در صورتی که محیط خانه گرم است می توانید آن را از سر نوزاد درآورید. چنانچه فرزندتان دچار کرادل کپ شده است یا اگر متوجه پوسته هایی بر روی سر فرزندتان شده اید تا آنجا که امکان دارد زمانی که در منزل هستید از کلاه کردن بر سر او بپرهیزید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *