مقالات عمومی

اسباب بازی های سمی و خطر آفرین

اسباب بازی های سمی و خطر افرین

بچه ها روزشان را با اسباب بازي شب مي كنند. شما هم به عنوان پدر و مادر بچه ها، براي آنها اسباب بازي مي خريد به اين اميد كه بهتر بزرگ شوند. هدف شما اين است كه بچه ها در بازي با اسباب بازي ها هم سرگرم شوند و هم خلاقيت پيدا كنند.  بچه ها به طور مستقيم با اسباب بازي هاي شان در تماس هستند. هيچ پدر و مادري نمي تواند كاري كند كه بچه اسباب بازي را در دهانش نگذارد. بچه ها اسباب بازي را به دهان مي برند، با پوست لمس مي كنند و ناخودآگاه از آنها آسيب مي بينند. امروزه با وجود انواع مختلفی از اسباب بازی در بازار، اکثر والدین نگران میزان ایمنی و بی خطر بودن اسباب بازی ها می باشند. بخصوص اینکه این روزها بحث اسباب بازی های سمی و خطر آفرین سرب دار نیز داغ است.

نکات مهم درباره اسباب‌ بازی های سمی

یکی از مهمترین نیازهای انسان در دوران کودکی بازی کردن است. بازی کردن پایه‌های شخصیتی کودک و مهارت‌های متفاوت او را در آینده رقم خواهد زد. در نتیجه توجه داشتن به بازی کودکان و کیفیت آن از اساسی ترین نکات تربیتی است که والدین باید رعایت نمایند. مهمترین وسیله بازی کودکان اسباب‌بازی‌ها هستند که امروزه در انواع و اشکال مختلف توسط برندهای معتبر و غیر معتبر به بازار ارائه می‌گردد. حال برآنیم که شما را با مضرات برخی از اسباب‌بازی‌ها آشنا نماییم تا شما علاوه بر دقت بیشتر در هنگام انتخاب اسباب‌بازی، در صورت وجود اینگونه اسباب‌بازی‌های آن را دور بریزید و مانع از بروز مشکلات برای کودکانتان شوید.

مساله سلامتی کودک آنقدر برای والدین مهم است که گاهی حتی رژیم غذایی خود را بخاطر اینکه فرزندشان تغذیه مقوی و سالمی داشته باشد، تغییر می دهند. اما متاسفانه برخی سازندگان اسباب بازی و عروسک ها نسبت به کودکان بی توجه بوده و از این مساله مهم سرسری عبور می کنند. آنها با وجود اینکه می دانند کودک با توجه به اقتضای سنش آنها را در دهان می گذارد، باز هم اسباب بازی های غیر استاندارد تولید می کنند.

1. تاریخ تولید و انقضای اسباب بازی ها را چک کنید

بسیاری از اسباب بازی ها برای زمان خاص و موعد مشخصی ساخته شده اند و هر کارخانه ای تاریخ و محل تولید اسباب بازی را روی جعبه آن ذکر می کند تا پس از گذشت تاریخ انقضا، والدین دیگر از آن وسیله برای فرزندان خود  استفاده نکنند. 

2. اسباب بازی های تاریخ گذشته را فورا دور بیندازید

وقتی متوجه شدید تاریخ مصرف اسباب بازی تمام شده است، فورا آن را دور بیندازید. یا برای اطمینان بیشتر، آن را به کارخانه بازیافت یا همان کارخانه تولیدی ارسال کنید تا خودشان آن را بازیافت کنند یا از میان ببرند. برای کودکان زیر دوسال هرگز وسیله ای که تاریخ تولید و انقضا ندارد، خریداری نکنید.

3. مراقب اسباب‌بازی‌های سرب دار باشید

برخی از اسباب‌بازی‌ها از فلزات همچون آهن و سرب در تولیداتشان استفاده می‌کنند به خصوص به عنوان ساچمه‌های شنی که ایستایی عروسک‌ها را تامین می‌کند. حتما تا به حال شنیده اید که سرب برای سلامتی انسان بسیار خطرناک استف حال تصور کنید کودکان با سیستم دفاعی ضعیفشان چقدر می‌توانند در برابر این ماده آسیب پذیر باشند. اگر اسباب‌بازی در خانه دارید که مشکوک به استفاده از سرب هستند یا آن را دور بیندازید یا سرب آن را خارج نمایید. توجه داشته باشید که سرب گاهی در رنگ‌های اسباب‌بازی‌ها وجود دارد پس پیش از خرید اطلاعات روی بسته بندی اسباب‌بازی را به دقت بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *