اقتصاد دارویی

اقتصاد خرد و کلان (جلسه سوم)

اقتصاد خرد و کلان

در بررسی اقتصاد دو رویکرد بسیار مهم وجود دارد که باید به دو مقوله اقتصاد خرد (Microeconomics) و اقتصاد کلان (Macroeconomics) پرداخت. این دو اگرچه از یک ریشه بوده اما مفهوم و عملکرد متفاوتی دارند. البته این مفهوم به خوبی از نام آنها مشخص است و جای بحثی باقی نمی گذارد.

اما آشنایی با دو اقتصاد خرد و کلان می تواند کمک بزرگی برای آگاهی های اقتصادی باشد. اقتصاد کلان یک نگاه کلی و گسترده به اقتصاد کشور داشته و به نوعی نگاهی به نحوه تخصیص منابع در کل کشور داشته و روی شاخص هایی چون نرخ بهره بانکی، تورم و بیکاری در سطح کشور تمرکز کرده تا با ارائه آماری موجب کمک به سازمان های مربوطه جهت پیشبرد هدف و رفع مشکلات شود. این دولت است که با برنامه اقتصادی خود رونق یا رکودی را در بازار رقم می زند که به نوعی موفقیت یا شکست یک کشور در زمینه اقتصادی برعهده آن است.

پنج منظر مهم علم اقتصاد کدامند؟

معرفی پنج منظر مهم اقتصاد و بهره وری را در زیر فهرست وار آورده ایم. همچنین خواهید دانست که دو منظر مهم اقتصاد خرد و کلان کدامند :

  1. اقتصاد خرد
  2. اقتصاد کلان
  3. اقتصاد بین الملل
  4. اقتصاد سنجی
  5. اقتصاد سیاسی

تعریف اقتصاد خرد و کلان

در اینجا به تعریف کلی اقتصاد خرد و کلان می پردازیم. اقتصاد خرد علمی اجتماعی است که تاثیر رفتار فرد فرد انسان‌ها را بر روی استفاده و توزیع منابع محدود مطالعه می‌کند. این نشان می‌دهد که چرا و چگونه کالاهای مختلف ارزش‌های مختلف دارند. چگونه افراد می‌توانند تصمیمات کارآمدتر و سازنده‌تر بگیرند. همچنین اینکه افراد چگونه می‌توانند بهترین هماهنگی و همکاری را با یکدیگر داشته باشند. اگر بخواهیم کلی صحبت کنیم، اقتصاد خرد در مقایسه با اقتصاد کلان دانشی کامل‌تر، پیشرفته‌تر و دقیق‌تر است.

اقتصاد کلان شاخه‌ای از علم اقتصاد است که به مطالعه‌ی اقتصادِ جمعی می‌پردازد. در این مورد برخی متغیرهای اقتصادی نظیر تورم، سطح قیمت‌ها، نرخ رشد، درآمد ملی، تولید ناخالص داخلی و تغییرات در نرخ بیکاری بررسی می‌شوند.

تفاوتهای اقتصاد خرد و کلان چیست؟

اقتصاد خرد یا میکرو راجع به رفتارهای گروه‌های انفرادی است، حال آنکه اقتصاد کلان یا ماکرو، رفتارهای اقتصادی در سطح کلی را مورد بررسی قرار می‌دهد. اقتصاد خرد، مباحثی چون رفتار مصرف‌کننده، رفتار تولیدکننده و چگونگی تعیین قیمت در بازارهای مختلف را دربر می‌گیرد. حال آنکه اقتصاد کلان، تغییرات متغیرهای اقتصادی از قبیل درآمد ملی، سطح اشتغال و سطح عمومی قیمت‌ها را مورد مطالعه و تحلیل قرار می‌دهد.

در ادامه مبحث مبانی علم اقتصاد دارویی در این جلسه به بیان عوامل سازنده اقتصاد و توضیح جز به جز آن خواهیم پرداخت. همینطور خواهید دانست پنج منظر مهم تشکیل دهنده علم اقتصاد کدامند و شما را با ارتباط این دو موضوع آشنا خواهیم کرد و همینطور تاثیر آن را در جامعه مشخص خواهیم کرد.

در پایان این ویدئو هر کدام از دانشجویان عزیز اگر در مورد این بحث سوال و موردی برای بیان دارند می توانند در پایین پیج بصورت مکتوب سوالات و پیشنهادات خود را بنویسند در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *