اقتصاد دارویی

اقتصاد دارویی و بهره وری(جلسه دوم)

اقتصاد دارویی و بهره وری

امروزه بهبود بهره وری موثرترین روش دست یابی به رشد با توجه به کمبود منابع و افزایش رقابت مطرح است. کلید بهبود اقتصاد دارویی (Pharmaceutical economics) و بهره وری در اندازه گیری و تحلیل بهره وری نهفته است. تحلیل و اندازه گیری بهره وری نیز زمانی عملی است که تغییرات بهره وری طی زمان با شاخص های بهره وری نشان داده شود. هدف از انجام این مقاله، اندازه گیری سطح بهره وری نیروی کار در شرکتهای داروسازی و شناسایی تفاوت بهره وری آنها و همچنین شناسایی عوامل موثر بر بهره وری نیروی کار شرکتهای داروسازی می باشد.

مبانی علم اقتصاد و بهره وری از آن در صنعت دارو

در این مبحث توضیحات مختصری در مورد اقتصاد دارویی و بهره وری خواهیم پرداخت. صنعت داروسازی از صنایع بسیار مهم موجود در کشور می باشد. یکی از مصادیق تولید در عرصه صنایع مختلف، صنعت داروسازی است. اگر چه صنعت دارو در ایران در سال های اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته است.

مشکلات اقتصادی در صنعت دارو

وقتی از بررسی اقتصاد دارویی و بهره وری صحبت میکنیم. متوجه دو عامل اساسی که جزو مشکلات این صنعت است، خواهیم شد. این دو عامل اساسی شامل:

  • تهیه مواد اولیه ارزان خارجی با کیفیت پایین و عدم برخورداری از تکنولوژی روز دنیا
  • پایین بودن بهره وری که باعث افزایش هزینه های تولید و کاهش سطح کیفی محصولات می باشد.

بنابراین برای تحول در صنعت داروسازی باید به ارتقاء بهره وری و کیفیت در شرکتهای تولیدی توجه و اهمیت بیشتری داده شود.

کار و تجارت در صنعت داروسازی

قبل از اینکه بدانیم اقتصاد دارویی و بهره وری چیست؟ باید بگوییم خشت‌هایی که بنای عظیم علم اقتصاد را می‌سازند، کار و تجارت هستند. از آنجا که راه‌های بسیاری برای به کار گرفتن نیروی کار و نیز راه‌های بسیاری برای اختصاص منابع وجود دارد. تشخیص اینکه بهترین روش برای رسیدن به نتایج مطلوب کدام است کار دشواری است.

برای مثال علم اقتصاد به ما می‌گوید: افراد و شرکت‌ها بهتر است در یک کار خاص، تخصص پیدا کنند. برای دیگر نیازهای‌شان دست به تجارت بزنند. به جای اینکه بخواهند تمام نیازهای‌شان را خودشان تامین کنند. همچنین این علم به ما می‌گوید که تجارت بر اساس یک چیز واسطه مانند پول، کارایی بیشتری خواهد داشت.

در ادامه مبحث مبانی علم اقتصاد به موضوع بهره وری اقتصاد دارویی خواهیم پرداخت. در این ویدئو با طرح چند سوال و پاسخ، با مفهوم بهره وری صنعت دارویی آشنا خواهید شد. اینکه اقتصاد چیست و چگونه می توان با کمک اقتصاد به بهره وری بیشتر دست بیابیم. همچنین با بهره وری بیشتر به رونق بازار کار و صنعت دارو کمک کنیم، نیز از دیگر مضامین این ویدئو می باشد.

در پایان این ویدئو هر کدام از دانشجویان عزیز اگر در مورد این مبحث سوال و موردی برای بیان دارند می توانند در پایین پیج بصورت مکتوب سوالات و پیشنهادات خود را بنویسند در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *