مقالات عمومی

پوست چرب چگونه است؟

پوست چرب

پوست انسان برای اینکه کیفیتی انعطاف‌پذیر و نرم داشته باشد، نیاز به روغن طبیعی دارد. این روغن طبیعی که به آن سبوم (Sebum) گفته می‌شود، از غده‌های چربی زیر پوست که در بیشتر سطح بدن قرار دارند، ترشح می‌شود. پوست چرب، پوستی است که ترشح سبوم در آن زیاد است و ظاهری براق و درخشنده دارد. اگر از پوست چرب (greasy skin) به خوبی مراقبت نشود، مشکلاتی مانند مسدود شدن منافذ پوست و بزرگ شدن آنها، انباشته شدن سلول‌های مرده‌ی پوست روی هم و ظاهر شدن جوش‌های سر سیاه و آکنه بر سطح پوست به وجود می‌آیند. علامت پوست چرب را در این مقاله با هم بخوانیم.

علامت های پوست چرب

چرب شدن پوست با یک سری علائم همراه خواهد بود. علائمی که در عین سادگی می‌توانند به شما کمک کنند که چربی پوست خود را تشخیص داده و نسبت به درمان آن اقدام نمایید. از جمله ویژگی‌های پوست چرب عبارتند از:

  • براق بودن غیرطبیعی پوست: یک ویژگی پوست چرب که از سایر ویژگی‌های آن متفاوت است، براق بودن غیر طبیعی پوست به شمار می‌رود. در واقع اگر پوست شما بدون هیچ توجیهی براق است و احساس می‌کنید که روی آن روغن ریخته‌اید، بدون شک پوست شما چرب شده است.
  • آرایش روی صورت نمی‌ماند: اگر پوست شما چرب شده باشد به احتمال زیاد هنگام آرایش کردن دچار دردسر خواهید شد؛ چراکه اغلب مواد آرایشی با چربی تداخل داشته و چربی اجازه نمی‌دهد که آرایش شما به خوبی روی پوستتان بنشیند.
  • آکنه و جوش‌: این امکان نیز وجود دارد که جوش، نقطه‌های سیاه و سایر انواع آکنه پس از چرب شدن پوست روی آن ظاهر شوند.
  • عدم احساس خشکی در پوست چرب: یکی دیگر از ویژگی‌های پوست‌های چرب این است که به علت چربی بالا، حتی پس از شستشو نیز به خشکی دچار نمی‌شود.
  • داشتن منافذ باز: در پوست‌های چرب، بیشتر بر روی صورت و معمولا در نواحی بینی و پیشانی منافذ باز قابل رویت هستند.

روش های مراقبت از پوست های چرب

  • برای از بین بردن چربی صورت آن را صبح، شب و بعد از ورزش بشویید و از صابون ملایم و آب گرم استفاده کنید.
  • آبرسانی پوست چرب بسیار مهم است. لازم است که از مرطوب‌کننده مناسب پوست چرب استفاده کنید. اگر چه پوست شما چرب است ولی لازم است که حتما از مرطوب‌کننده برای آ‌برسانی به پوست خود استفاده کنید.
  • برای رفع چربی صورت از محصولات آرایشی و بهداشتی مناسب پوست چرب استفاده کنید. این محصولات منافذ پوست را نمی‌بندند و موجب آکنه نمی‌شوند.
  • از ضد آفتاب مناسب پوست چرب استفاده کنید. کرم ضدآفتاب از آسیب‌های پوستی که باعث چین و چروک و لکه‌های پوستی می‌شوند جلوگیری می‌کند.
  • قبل از خواب مواد آرایشی را از پوست صورت خود پاک کنید.
  • از حوله نرم استفاده کنید زیرا بافت خشن باعث تحریک غدد پوستی شده و چربی بیشتری تولید می‌کنند.
  • برای از بین بردن چربی صورت خود از روغن‌های ارگانیک استفاده کنید. بر خلاف باور عموم مردم، کسانی که پوست چرب دارند هم می‌توانند از روغن‌ استفاده کنند. لازم است که روغن سبک باشد و به سرعت جذب پوست شود.

جلوگیری از چرب شدن پوست

  • شست‌وشوی مرتب پوست: البته دقت داشته باشید که این شست‌وشو نباید به حدی باشد که موجب خشکی پوست شود و همچنین باعث از بین رفتن چربی طبیعی سطح آن گردد؛ شست‌وشوی صورت روزانه دو مرتبه (صبح‌ها و شب‌ها) مناسب است و بیشتر از آن سبب خشکی پوست می‌گردد.
  • استفاده از تونرهای پاک‌کننده: تونرها یکی از عالی‌ترین گزینه‌ها جهت از بین رفتن آلودگی‌های سطح پوست و باز شدن راه‌های تنفسی هستند و قادر هستند تا مواد آرایشی باقی مانده در منافذ را هم به صورت کامل از بین ببرند.
  • تغییر در رژیم غذایی: خوردن غذاهای شور و چرب و نوشیدنی‌ها و خوراکی‌هایی که باعث بالاتر رفتن قند خون می‌شوند، برای کسانی که پوست‌چرب دارند به شدت مضر است و می‌تواند موجب بیشتر شدن ترشح سبوم شود. به همین علت پیشنهاد می‌شود که کسانی که در حال درمان چربی پوست هستند مواد غذایی زیر را که حاوی چربی کمتر و همچنین آنتی‌اکسیدان‌های از بین برنده چربی هستند در رژیم غذایی خود قرار بدهند.

مواد آرایشی باید بدون روغن باشند. در طول روز از پودرهای آرایشی معدنی استفاده نمایید و از کرم‌های غلیظ که می‌توانند موجب مسدود شدن منافذ پوستی شوند پرهیز کنید. در شرایط مطلوب بهتر است که پس از استفاده از کاغذهای جذب کننده چربی، از یک لایه مواد آرایشی بصورت پودر استفاده شود. بطور کلی تمیز کردن پوست چرب در صورت پیروی از یک برنامه‌ی ساده و پرهیز از عواملی که می‌توانند موجب تحریک بیشتر پوست و افزایش تولید روغن شوند، بسیار راحت خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *