مقالات عمومی

مقیاس فیتزپاتریک نوع پوست

رنگ پوست شما به چه طبقه ای تعلق دارد؟

آیا می دانید که رنگ پوست هم در میان آدمیان طبقه بندی شده که به این طبقه بندی ها فیتزپاتریک (Fitzpatrick) گفته می شود و برخی از مشکلات مانند کک ومک ، ملاسما و لک شدن در پی تابش نور خورشید و آفتاب سوختگی در بین برخی از طبقات بیشتر اتفاق می افتد؟

در سال 1975 سیستم طبقه بندی رنگ پوست به نام فیتزپاتریک معرفی شد و نوع پوست را با توجه به مقدار رنگدانه ای که در خود دارد و همچنین واکنشی که پوست در برابر آفتاب را نشان می دهد طبقه بندی کرد. داشتن اطلاعات از پوستتان می تواند به شما کمک کند تا خطراتی که در کمین پوست شماست مانند آفتاب سوختگی، ایجاد لک و سرطان پوست را پیش بینی کنید.

رنگ پوست شما در کدام طبقه فیتزپاتریک می باشد؟

بطور کلی انواع مختلف پوست در جدول ذیل آورده شده است:

نوع پوسترنگ پوسترنگ مورنگ چشمواکنش
فیتزپاتریک نوع 1سفیدخیلی روشن یا کک و مکیقرمز یا بلوند روشنخاکستری روشن یا سبز روشنهمواره دچار سوختگی می شود
فیتزپاتریک نوع 2سفید روشنبلوندخاکستری یا سبزاغلب می سوزد
فیتزپاتریک نوع 3گندمی روشن، سبز روشن، طلاییبلوند تیره یا خرمایی روشنفندقی یا قهوه ای روشنگاهی می سوزد
فیتزپاتریک نوع 4زیتونی یا قهوه ای روشنقهوه ای تیرهقهوه ای تیرهبندرت می سوزد
فیتزپاتریک نوع 5قهوه ای تیرهقهوه ای تیره تا سیاهقهوه ای تیره تا سیاهبسیار بندرت می سوزد
فیتزپاتریک نوع 6سیاهسیاهمشکی مایل به قهوه ایهرگز نمی سوزد

دو عامل اصلی که بر فیتزپاتریک تأثیر می گذارند عبارتند از

  • ١- ژنتیک
  • ٢- واکنش به قرار گرفتن در معرض نور خورشید و عادات برنزه شدن

نوع پوست به صورت ژنتیکی تعیین می شود و یکی از جنبه های مختلف ظاهر کلی است که شامل رنگ چشم و مو نیز می شود.

چگونگى واکنش پوست به قرار گرفتن در معرض نور خورشید عامل مهم دیگری در ارزیابی صحیح نوع پوست است. برنزه کردن (حمام آفتاب، برنزه مصنوعی یا کرم های برنزه کننده) تأثیر زیادی در ارزیابی رنگ پوست دارد.

انواع رنگ پوست و تشخیص آن به صورت تصویری

فیتزپاتریک یا طبقه بندی رنگ پوست

این طبقه بندی نیمه ذهنی است ، زیرا با مصاحبه با مردم و گزارشاتی که آن ها در مورد واکنش های پوست خود در برابر نور خورشید داده اند بنا گردیده است. تشخیص رنگ پوست از روی تصویر و با مشاهده کردن کمک زیادی برای بهتر شناختن و تشخیص سطح خطر می شود.

این امکان وجود دارد که پوست شما از تمام خصوصیات هر تیپ برخوردار نباشد، در این صورت باید با یکی از ویژگی های مناسب شما توصیف شود. بهترین رنگ پوست صورت به دسته دو و سه تعلق دارد.

در تصویر روبرو مقیاس فیتزپاتریک یا همان طبقه بندی رنگ پوست را  بصورت تصویری مشاهده می کنید.

وقتی سطح خطر را برای خودتان دانستید ، می توانید با ابزارهایی که برای محافظت از پوست خود نیاز دارید ، خود را مسلح کنید.

چه لیزری برای چه نوع تایپ پوستی مناسب است ؟

افرادی که مشخصات تایپ پوستی اول و دوم را دارند بیشتر از بقیه در معرض انواع بیماری های پوستی قرار می گیرند. در نتیجه باید مراقبت های بیشتری انجام دهند. قدم اول مراقبت ها انتخاب لیزر مناسب مطابق پوست شما می باشد. رنگ پوست روشن باید از لیزر الکساندرایت بهرمند شود و رنگ پوست تیره از لیزر ND -YAG استفاده کند. اپراتورهای لیزر رنگ پوست هر فرد را طبق جدول فیتزپاتریک تقسیم بندی می کنند و لیزر مرتبط با آن را به کار می برند.

  • تایپ پوستی اول و دوم حتما باید از لیزر الکساندرایت استفاده نمایند.
  • تایپ پوستی سوم در حالت عادی می تواند از لیزر الکساندرایت کند اما در صورتی که آفتاب بگیرد و مقدار کمی برنزه شود باید حتما تحت طول موج ND -YAG لیزر موهای زائد انجام دهد.
  • تایپ پوستی چهارم، پنجم و ششم صد درصد ND -YAG هستند و هرگز نباید تحت تاثیر لیزر الکساندرایت قرار بگیرند زیرا پوست آن ها دچار آسیب جدی می شود.

پیری پوست و خطر ابتلا به سرطان پوست

نقش ملانین در پوست جذب و پراكنده كردن نور UV برای محافظت از سلول های اپیدرم در برابر آسیب است. ملانین، محافظت قابل توجهی در برابر آسیب نور خورشید ایجاد می کند و درجه محافظت آن مستقیماً با درجه رنگدانه مطابقت دارد. این محافظ ( ملانين ) در برابر آفتاب از پیری پوست، در انواع پوست IV-V وجود دارد گرچه انواع پوست I-III در معرض افزایش خطر آسیب نور خورشید، پیری و خطر سرطان های پوستی ملانوما و غیرملانومایی هستند. نوع و تایپ پوست فیتزپاتریک به پیش بینی خطر آسیب نوری و سرطان پوست کمک می کند.

آیا می دانید علت تفاوت رنگ پوست در چیست؟

تشخیص انواع رنگ پوست

ما برای سالم ماندن به نور خورشید احتیاج داریم. نور خورشید به بدن ما كمك می كند تا ویتامینD بسازد. اما بعضی از اشعه های خورشید مانند اشعه ماوراء بنفش برای بدن زیان دارد. این اشعه پوست را می سوزاند و می تواند سرطان پوست نیز به وجود بیاورد. پوست ما برای دفاع در برابر اشعه ماوراء بنفش، دانه های قهوه ای رنگی به نام ” ملانین” می سازد. همگی ما ملانین داریم ، اما برخی افراد بیشتر از بقیه دارند. كشورهای گرمسیر نزدیك استوا در مقایسه با كشورهای دورتر از استوا ، گرما و نور خورشید بیشتری دریافت می كنند. مردمی كه در مناطق گرمسیر زندگی می كنند به طور طبیعی در برابر نور خورشید محافظت می شوند. زیرا پوست آنها ملانین بیشتری دارد. به همین دلیل پوست یك هندی یا كنیایی تیره تر از پوست یك آلمانی یا سوئدی است. اگر یك فرد روشن پوست در برابر آفتاب قرار گیرد ، پوستش فوراً شروع به تولید ملانین بیشتر می كند و در نتیجه در اصطلاح سوخته یا برنزه می شود.

طبقه بندی فیتزپاتریک از لحاظ سردی و گرمی

زمینه رنگ پوست از لحاظ سردی و گرمی به سه دسته تقسیم میشود :

  •  پوست سرد: پوست هایی با تنالیته رنگ های صورتی، قرمز و آبی.
  • پوست گرم: پوست هایی با زمینه زرد، هلویی و طلایی
  • پوست خنثی: ترکیبی از دو نوع سرد و گرم
  • بعضی افراد داری پوستی بین حالات گفته شده هستند، گفتنی است تنها داشتن رنگ پوست روشن لزوما نشانه سرد بودن زمینه پوستی نیست و برعکس اگر کسی رنگ پوست تیره ای داشته باشد به معنای گرم بودن زمینه پوستی وی نیست. در واقع ممکن است کسی با رنگ پوست روشن زمینه پوستی گرم و کسی با رنگ پوست تیره زمینه پوستی سرد داشته باشد.

پوست بیشتر ما ایرانیان متعلق به دسته دوم و سوم هست. اینکه چگونه پوست خود را در برابر عوامل خطرمانند نور مستقیم خورشید محافظت کنیم و اینکه لک های پوستی مانند ملاسما را چگونه می توان برطرف کرد از مواردی است که قصد دارم در پست های بعدی به آنها بپردازم.

سلامت و شاد باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *