مقالات عمومی

کاربرد زغال فعال برای مسمومیت

زغال فعال برای درمان مسمومیت

زغال فعال (activated charcoal) پودر بی بو و سیاه رنگ ریزی است و زمانی ساخته می شود که مواد حاوی کربن، مانند چوب، در دمای بالا برای ایجاد زغال چوب حرارت داده می شوند كه فرآیندی است که به عنوان فعال سازی نیز شناخته می شود. این فرآیند سطح زغال چوب را زياد و منافذی را رويش ایجاد می کند که قادر به جذب سموم و سایر مواد هستند. در این مقاله با کاربردهای زغال فعال برای مسمومیت آشنا خواهیم شد.

زغال فعال چیست؟

اگرچه به نظر می رسد شبیه زغال هایی است که در باربیکیو برای درست کردن کباب استفاده می شود، اما در واقع بسیار متفاوت است. زغال فعال که بعضا کربن فعال نامیده می شود، با سوزاندن مواد طبیعی – غالبا چوب های سخت، بامبو یا نارگیل – در دماهای بالا ساخته می شود تا زمانی که به دانه های جاذب و پودری شکل تبدیل شود.

برای درک نحوه عملکرد زغال فعال، بیایید در مورد جذب و جذب سطحی صحبت کنیم. شما می دانید که جذب چیست؟ جذب به زمانی گفته می شود که مواد سیال در مایع یا جامد حل شوند، مانند آب که توسط یک حوله کاغذی جذب می شود.

جذب سطحی کمی متفاوت است، به این فکر کنید که بیش تر شبیه آهنربایی است که به طور خاص به مواد خاصی متصل می شود و آن ها را به هم می چسباند تا از بین نروند. میلیون ها میکروپور موجود در زغال فعال بر روی فلزات سنگین، ویروس ها، سموم، انواع خاصی از باکتری ها و مواد دیگر می چسبند.

کاربرد چارکول فعال در مسمومیت

اگر مقدار مناسب و سریع از این دارو مصرف شود، با داروهاي اضافي و سموم پیوند می یابد و میزان جذب سم یا دارو توسط روده را کاهش می دهد. به نوبه خود، این كار می تواند به حداقل رساندن میزان آسیب وارد شده به بدن کمک کند برای درمان مسمومیت از زغال فعال استفاده می کنند. در صورت استفاده همراه با سایر روش های درمانی ،  ممکن است این ماده برای مسمومیت حاد موثر باشد. اما در بعضی از مسمومیت ها مفید نیست مانند مسمومیت با:

  • سیانور
  • لیتیوم
  • الکل
  • قرص آهن
  •  برای درمان سمومی مانند اسیدهای قوی یا بازها استفاده نمی شود.

در حالی که برای مشکلات جدی باید به پزشک یا اورژانس مراجعه کرد. منتها استفاده از زغال فعال در خانه تحت شرایطی مفید است که اغلب در موارد خفیف مسمومیت غذایی یا مشکلات معده مدیریت شود. برای درمان های طبیعی: استفاده از زغال فعال برای مسمومیت غذایی توصیه می شود.

آن چه آن ها پیشنهاد می کنند این جا است:

  • دوزهای زغال فعال داخلی می توانند به جذب سموم ناشی از مسمومیت غذایی کمک کنند. زغال فعال در مراحل اولیه مسمومیت با مواد غذایی بهترین کارکرد را دارد (وقتی اولین بار متوجه می شوید که مسمومیت غذایی دارید). “

هم چنین زغال فعال برای رفع مشکلات معده بسیار مفید است. این ماده در بسیاری از فیلترهای آب برای از بین بردن باکتری ها و ویروس ها استفاده می شود، بنابراین منطقی است که از بدن برای شستشوی آن چه که قرار نیست وجود داشته باشد، پشتیبانی می کند.

موارد استفاده چارکول فعال

از لحاظ تاریخی، زغال فعال به عنوان یک داروی اورژانسی برای درمان اوردوز و مسمومیت های تصادفی استفاده می شده است.

اگر مقدار مناسب و سریع مصرف شود، با داروهاي اضافي و سموم پیوند می یابد و میزان جذب سم یا دارو توسط روده را کاهش می دهد. به نوبه خود، این كار می تواند به حداقل رساندن میزان آسیب وارد شده به بدن کمک کند.

اخیراً زغال فعال به طور فزاینده ای در سم زدایی محصولات بهداشتی مورد استفاده قرار گرفته است. به عنوان مثال در خمیر دندان، داتكس واتر، ماسک ‌های صورت، دئودورانت ‌ها، شوینده‌ های بدن و محصولات مو و همچنین مکمل ‌هایی برای مشکلاتی مانند نفخ و باد شکم.

زغال چوب فعال اغلب برای درمان مسمومیت یا مصرف بیش از حد مصرف می شود و همچنین ممکن است اسهال و کاهش کلسترول را درمان کند. بسیاری از مردم از آن به عنوان یک درمان خانگی برای نگرانی های مختلف استفاده می کنند.

چارکول فعال چگونه کار می کند؟

فعال کردن زغال چوب با گاز در دمای بالا باعث ایجاد حفره های میکروسکوپی می شود که باعث افزایش سطح آن می شود.

زغال فعال توسط روده شما جذب نمی شود. بنابراین، پس از قورت دادن آن، به شکل بدون تغییر خود به روده شما می رسد.

بافت متخلخل زغال چوب دارای بار الکتریکی منفی است که باعث جذب مولکول های دارای بار مثبت مانند سموم و گازها می شود. هنگامی که مایعات یا گازها از این زغال چوب فعال عبور می کنند، از طریق فرآیندی به نام جذب به آن متصل می شوند.

این سموم و مواد شیمیایی در روده شما به دام می افتند و به جای جذب در بدن، از طریق مدفوع دفع می شوند.

زغال چوب فعال همچنین در جذب گازها بسیار موثر است که می تواند به کاهش نفخ کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *