مقالات عمومی

پف زیر چشم را چگونه از بین ببریم

پف زیر چشم

چشم غالبا اولین بخشی از بدن است که آثار افزایش سن را نشان می‌دهد. با بالا رفتن سن، پلک پایینیتان ممکن است ظاهری متورم و پف کرده پیدا کند و چهره‌تان را به طور دائم خسته نشان دهد. پف یا ورم زیر چشم (puffy eyes یا under eyes Bags ) به علل مختلفی روی می‌دهد و ممکن است عارضه‌ای ارثی باشد.

پف زیر چشم معمولا به ضعف عضلات حمایت کننده از پلک چشم که بر اثر بالا رفتن سن ایجاد می‌شود، مربوط می‌باشد. در نتیجه این امر، چربی حمایت کننده از چشم‌ها به سمت پلک پایین می‌افتد و موجب بروز پف زیر چشم می‌گردد. همچنین ممکن است در زیر چشم آب جمع شده و موجب بروز ورم شود. پف زیر چشم در موارد نادری به یک بیماری جدی مرتبط باشد. پف زیر چشم گاهی اما نه همیشه یکی از نگرانی‌ها در زمینه زیبایی است.

پف زیر چشم چیست؟

پف زیر چشم با نام علمی puffy eyes یا under eyes Bags به دلیل تجمع مایع یا چربی شل شده زیر چشم ایجاد می شود و دلیل واضح بودن این تغییرات در صورت، نازکی پوست زیر چشم است. به همین علت، بروز پف زیر چشم و عدم درمان آن می تواند باعث ایجاد تغییرات واضح در چهره و ایجاد حالت خستگی در صورت شده و شما را از ظاهر زیبا و جوان خود دور کند.

علامت های پف زیر چشم

ورم چشم ها معمولاً با یک یا چند مورد از علائم زیر همراه است:

  1.      سوزش چشم، مانند احساس خارش یا خراش
  2.      حساسیت به نور (فوتوفوبیا)
  3.      تولید بیش از حد اشک و در نتیجه آبریزش چشم
  4.      بسته شدن شکاف پلک ها (بسته به میزان تورم)
  5.      قرمزی پلک
  6.      قرمزی چشم و التهاب ملتحمه
  7.      ترشحات چشم
  8.      خشکی پلک یا پوسته پوسته شدن
  9.      درد، به ویژه هنگامی که تورم پلک ناشی از عفونت باشد.

15 علت پف زیر چشم

در اکثر اوقات پف زیر چشم به علت نادرست بودن وضعیت خواب روی می‌دهد. این موضوع در اکثر مواقع درمان پذیر است. استرس، حساسیت، تجمع مایع، نوسانات هورمونی، گریه کردن، بالا رفتن سن، اختلالات پوستی، رژیم غذایی، پرکاری تیروئید، اختلال در غدد اشکی، سندرم نفروتیک، پوشیدن لنزهای چشمی، کونژینکتیویت یا التهاب ملتحمه، بلفاریت یا پلک آماس، گل مژه و عفونت‌های چشمی دیگر علل بروز این مشکل هستند. برخی از دلایل پف دور چشم شامل موارد زیر می باشد:

  • کمبود مایعات و دی هیدراته یا کم شدن آب بدن
  • کم خوابی
  • گریه های طولانی مدت
  • مصرف زیاد نمک
  • مصرف دارو
  • استرس و نگرانی زیاد
  • بیماری‌ها؛ مانند درماتیت، درماتومیوزیت (التهاب بافت هم‌بند)، بیماری‌های کلیوی و تیروئید چشمی
  • آلرژی ها و حساسیت هایی همراه با ریزش اشک چشم و عطسه کردن
  • آرایش کردن
  • تغییرات هورمونی بدن در دوران بارداری و دوران قاعدگی
  • کهولت سن و پیری که معمولا قابل درمان نیست
  • فشار خون بالا
  • استفاده از لنزهای چشمی
  • آسیب های محیطی
  • عوامل ژنتیکی و وراثت
  • بیماری های مختلف

چه زمانی برای درمان پف زیر چشم به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر پف زیر چشم با تاری دید، قرمزی در اطراف چشم، احساس درد در چشم، خارش یا سوزش، احساس وجود جسم خارجی در چشم، تورم صورت یا گردن، تب، سردرد شدید و تنفس دشوار همراه بود حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

پف زیر چشم نوزادان و کودکان

ورم و پف زیر چشم در کودکان و نوزدان نیز علل مختلفی دارد که می تواند شامل بلفاریت و آسیب های چشمی، گریه قبل از خواب، انسداد غدد اشک، آلرژی و شالازیون باشد. بسته به دلیل پف چشم می تواند هر دو چشم یا قسمتی از یک چشم دچار ورم و پف شود. برای جلوگیری از آسیب به چشم نوزدان و کودکان بهتر است مانع کودک از مالش چشم ها با دست شویم.

روش های درمان پف زیر چشم

در مرحله اول باید علت پف زیر چشم مشخص شود و در صورت وجود علت زمینه ای از جمله بیماری های تیرویید، مشکلات کلیوی و مواردی که در بالا به آن ها اشاره شد، بهترین و مناسب ترین روش درمان این عارضه انتخاب شود.

کرم‌ دور چشم

نقش این کرم ها بیشتر پیشگیری از بروز پف زیر چشم است و نتایج درمانی آن ها در این مورد ضعیف است ولی استفاده مکرر از کرم های حاوی کافئین به انقباض عروق و کمتر شدن پف پلک پایین کمک می کند. همچنین ترکیبات حاوی کوجیک اسید و ویتامین K هم تا حدودی در شفاف کردن زیر چشم تاثیر دارند.

مزوتراپی زیر چشم

دستگاه فرکشنال آراف، با تحریک کلاژن ‌سازی در پوست حالت چروک، رنگ، استحکام و ظاهر پوست را بهبود می بخشد؛ در نتیجه شما شاهد کاهش تیرگی و بهبود ورم زیر چشم خواهید بود. این درمان باعث کاهش افتادگی و شلی پوست زیر چشم می ‌شود.

آر اف فرکشنال زیر چشم موجب جوانسازی این بخش از صورت شده و تاثیر آن ماه‌ ها ماندگاری دارد. همچنین پس از عمل جراحی و برداشتن چربی اضافی زیر چشم می‌ توان به وسیله آر اف فرکشنال سطح پوست را سفت ‌تر و هموار کرد. این روش باعث می ‌شود که پوست به آرامی جمع شده و پف زیر چشم از بین برود یا کاهش یابد.

با آر اف فرکشنال نمی ‌توان پف زیر چشم را به طور کامل از بین برد ولی اگر درمان به درستی انجام شود، برای موارد پف خفیف این اقدام زیبایی با جمع کردن پوست سبب بهبود کلی ظاهر پلک و گونه می شود. این روش جای عمل بلفاروپلاستی را نمی‌گیرد اما وقتی به درستی انجام شود باعث بهتر شدن وضعیت زیر چشم ‌ها می گردد.

تزریق ژل زیر چشم

از روش‌ های درمانی غیر تهاجمی که برای درمان پف زیر چشم می ‌توان استفاده کرد، تزریق ژل می ‌باشد. کیفیت ژل ‌های مخصوص زیر چشم دائما در حال پیشرفت هستند و اکنون به کمک تزریق ژل، راه حل ‌هایی با کمترین میزان تهاجم برای رفع مشکل پوست زیر چشم موجود است.

انتخاب روش تزریق ژل، جهت رفع پف و تیرگی زیر چشم به شدت پف‌ کردگی، شکل، رنگ و ساختار بافت پوست بیمار بستگی دارد. هر بیمار ارزیابی شده و پزشک مناسب ‌ترین روش را با توجه به انتظارات، نگرانی‌ ها و نوع پوست بیمار طراحی می‌ کند. طیف گسترده ‌ای از انواع ژل وجود دارد که فرد می ‌تواند از میان آن ها انتخاب کند. البته توصیه ما به شضما این است که انتخاب نوع ژل تزریقی را به بهترین دکتر برای درمان پف زیر چشم بسپارید.

در حال حاضر راحت ‌ترین و بی‌ خطرترین راه برای درمان پف زیر چشم استفاده از ژل‌ های اسید هیالورونیک است. تاثیرگذاری و همچنین تفاوت‌ های بیو شیمیایی این مواد است که پاسخ های متفاوتی ایجاد می کند و بسته به نوع پوست و ساختار آن تعیین می شود. تزریق ژل یا تزریق چربی به زیر چشم می‌تواند روی مشکل را بپوشاند و ظاهر پف را محو کند.

ماندگاری نتایج از شش ماه تا دو سال است. در مواردی که شدت پف زیاد است، این روش کاربرد موفقی ندارد و انجام جراحی بلفاروپلاستی یا بهره گیری از روش های غیر جراحی قوی تر توصیه می ‌شود.

کربوکسی ‌تراپی دور چشم

مکانیسم کربوکسی تراپی به این صورت است که در آن، با وارد شدن گاز دی اکسید کربن و وادار کردن بافت به افزایش جریان خون و تولید اکسیژن بیشتر، پف زیر چشم کاهش پیدا کرده و چروک ها کمتر و پوست شفاف تر و درخشنده تر می شود. نتایج حاصل از کربوکسی تراپی دور چشم دائمی نبوده و باید هر 6 تا 9 ماه تکرار شود.

اندولیفت دور چشم

دستگاه اندولیفت از لیزری با طول موج ۱۴۷۰ نانو متر استفاده می‌ کند. این پرتو لیزری، نوعی نور مادون قرمز بوده و طول موج آن بیشترین اثر را روی آب و چربی ‌های موجود در بافت پوست دارد. هدف اصلی در اندولیفت هم ذوب کردن چربی‌ های اضافی پوست و در نتیجه سفت شدن آن است.

از این روش نیز در بهبود پف و جوانسازی زیر چشم استفاده می شود و مزیت آن این است که کم تهاجمی بوده و بدون بیهوشی انجام می شود. مهم ترین نکته موثر در گرفتن مناسب ترین نتیجه از اندولیفت دور چشم، انتخاب درست بهترین دکتر برای درمان پف زیر چشم است.

جراحی بلفاروپلاستی

جراحی بلفاروپلاستی با هدف برداشتن پوست و چربی اضافه و بهبود ساختار عضلات چشم اثر می کند و با ایجاد برش ترانس کنژکتیوال یا داخل پلک پایین انجام می شود. در این روش چربی و ادم و مایع و همچنین پوست اضافه پلک پایین برداشته شده و بخیه می شود و پس از 5-6 روز بخیه ها کشیده شده و نهایتا تورم تا دو هفته بعد از عمل بهبود پیدا می کند.

بسیاری از افراد از بیهوشی و یا باقی ماندن جای بخیه بر روی پلک هایشان می ترسند، به همین دلیل روش های غیر جراحی نام برده در قسمت های بالا را به انجام جراحی بلفاروپلاستی ترجیح می دهند.

درمان های خانگی پف زیر چشم

به طور کلی، درمان های خانگی زیر را برای درمان تمام موارد پف چشم توصیه می شود:

  • رژیم غذایی کم نمک
  • افزایش مصرف آب
  • قرار دادن کمپرس سرد روی چشم ها برای چند دقیقه در هر دفعه.

 ۱: کمپرس سرد

یک کمپرس سرد ممکن است باعث تسکین موقتی چشم تحریک شده بهترین چیز باشد. سرما رگ های خونی را کوچک کرده و قرمزی را کاهش می دهد. و باعث تسکین خارش و تحریک می شود.

برای تهیه کمپرس سرد، یک دستمال تمیز و مرطوب را برای چند دقیقه در فریزر قرار دهید، اما تا زمانی که منجمد نشود، سپس آن را روی چشم های بسته قرار دهید. پارچه را به مدت پنج دقیقه یا تا زمانی که سرد است، روی چشم خود نگه دارید. این کار را می توان سه یا چهار بار در روز یا هر ساعت انجام داد. هر بار از یک پارچه جدید استفاده کنید.

۲: دستمال گرم

ترشحات چشم در ورم چشم شایع است. چرک را می توان به ویژه در عفونت چشم مشاهده کرد. حوله یا پارچه تمیز را در آب گرم خیس کرده و بیرون بیاورید و آن را روی پلک های بسته خود قرار دهید. دقیقاً مانند کمپرس سرد، حوله داغ را روی چشم خود بگذارید تا هر مدتی که گرم باشد. هر بار از حوله تمییز استفاده کنید.

۳: چای کیسه‌ای

چای حاوی کافئین است، که می‌تواند باعث خروج آب از ناحیه زیر چشم و کاهش تورم شود. دو عدد چای کیسه‌ای را در آب سرد خیس کنید و آن‌ها را روی چشمان بسته خود قرار داده و به مدت 15 تا 20 دقیقه به پشت دراز بکشید.

۴: لنز و آرایش چشم

در حالی که چشم ورم کرده است از آرایش چشم خودداری کنید. توصیه می شود حداقل دو هفته قبل از استفاده مجدد از آرایش چشم صبر کنید. اما اگر چشمان شما هنوز ورم دارد، ناراحت یا قرمز است، بهتر است بیشتر صبر کنید.

همانطور که در دلایل گفته شد، استفاده نامناسب از لنز یا لنز نامناسب می تواند از دلایل ورم چشم باشد. به همین دلیل از بین بردن عامل ورم چشم ضروری است. اگر پف چشم دارید و از لنزهای تماسی استفاده می کنید، با چشم پزشک خود تماس بگیرید. زیرا این می تواند نشانه تحریک مربوط به تماس یا نوع دیگری از عفونت باشد.

۵: استفاده از ماسک های خانگی

خیار و چای جز بهترین  ماسک های توصیه شده برای تسکین تحریک چشم و خواباندن پف آن است. خیار را بشورید، دراز بکشید و دو برگ از خیار قسمت شده را به مدت ۱۵ دقیقه، روی چشمان خود قرار دهید. در صورت استفاده از چای، به خصوص چای سبز، کیسه چای را درون آب جوش بگذارید. آن را خارج کنید و بگذارید خنک شود. زیاده از حد خیس نباشد که به درون چشم نفوذ کند. سپس بخوابید و کیسه چای را ۱۵ دقیقه روی چشمانتان بگذراید. خنکی و سرما به صورت کلی التهاب را کاهش می دهد، بنابراین فرآیند آزاد شدن هیستامین کند می شود و تورم مهار خواهد شد.

۶: استفاده از کرم های مخصوص ورم چشم

در بیشتر مواقع تقریبا درمان ورم چشم ساده است. هر نوع کرم چشمی می تواند به کاهش پف کردگی چشم و ضخیم شدن کلاژن اطراف آن کمک کند. در موارد پف کردگی به دلایل هورمونی، شاید کرم چشم نتواند به صورت کلی مشکل را حل کند (باید صبر کنید)،  اما می تواند شرایط را بهتر کند. اگر آلرژی یا مشکل تیروئید داشتید، باید این مشکل را با کمک یک متخصص شناسایی و حل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *