مقالات عمومی

معرفی نشانگر جراحی در اتاق عمل

نشانگرهای جراحی در اتاق عمل

پزشکان در اتاق های عمل برای انجام برخی از جراحی ها نیازمند ابزاری برای علامتگذاری هستند که به آن نشانگر (Indicator) می گویند. نشانگرهای جراحی در اتاق عمل انواع مختلفی دارند. در این مقاله به معرفی چند نمونه از این نشانگرها می پردازیم.

انواع نشانگر جراحی اتاق عمل

همانطور که در بالا گفته شد نشانگرهای جراحی انواع مختلفی دارند و به صورت اِعمال روی پوست و زیر پوستی هستند. در زیر به انواع آن اشاره شده است:

نشانگر تزریقی متیلن بلو

آمپول متیلن بلو به عنوان نشانگر در اتاق عمل استفاده می شود. همچنین برای درمان متهموگلوبینمی ( به اختلالی گفته می‌شود که در آن سطح متهموگلوبین خون بیش از حد عادی است ) کاربرد دارد. در بیماران مبتلا به متهموگلوبینمی دوزهای درمانی این دارو می توانند سطح متهموگلوبینمی را در گلبولهای قرمز خون کاهش دهند.

متیلن بلو یک رنگ پایه مصنوعی است. هنگامی تجویز به صورت داخل وریدی و در دوزهای پایین متهموگلوبین را به هموگلوبین تبدیل می کند. این ماده به عنوان رنگ بافتی ، ردیاب ، نشانگر اسید و باز ، عامل محافظت کننده عصبی ، فلوروکروم و غیره عمل می کند. در ادامه مقاله توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

کاربردهای متیلن بلو نشانگر جراحی

تزریق متیلن بلو برای درمان متهموگلوبینمی استفاده می شود و به صورت خوراکی برای درمان متهموگلوبینمی و عفونت های مجاری ادراری کاربرد دارد.

این ترکیب همچنین به عنوان رنگ یا عامل رنگ آمیزی مورد استفاده قرار می گیرد تا مایعات و بافت های بدن را در حین عمل جراحی یا در عکس برداری با اشعه ایکس یا سایر معاینات تشخیصی راحت تر مشاهده کنید.

این ترکیب برای مقابله با اثرات سمی سیانید پتاسیم و مسمومیت با این ماده استفاده می شود.

در شیمی به عنوان یک اندیکاتور در آزمایشات تیتراسیون و آزمایشات اکسیداسیون و احیاء ، تولید  پراکسید، تیترانت آب و اندیکاتور سولفید کاربرد دارد.

این ترکیب می تواند برای تشخیص سورفاکتانت در نمونه های آب مورد استفاده قرار بگیرد.

به عنوان مثال شما می توانید محلولی از متیلن بلو و کلروفرم را به منظور تعیین حضور سورفاکتانت های آنیونی و مقادیر کم دترجنت ها یا امولسیفایرها تهیه کنید.

مارکر نشانگر جراحی (ماژیک جراحی)

مارکر جراحی وسیله ای مشابه ماژیک های معمولی است که در عمل های جراحی برای مشخص کردن و علامت گذاری محل برش و موارد دیگر کاربرد دارد. به این وسیله سرجیکال مارکر، نشانگر جراحی، قلم مارکر، اسکین مارکر یا ماژیک جراحی هم گفته می شود.

مشخصات مارکر جراحی  

یک ماژیک جراحی استاندارد باید دارای ویژگی هایی باشد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • استریل باشند.
  • کیفیت جوهر مارکر و رنگ آن تا علامت برای همه افراد تیم اتاق عمل قابل مشاهده باشد.
  • ماندگاری جوهر بر روی پوست زیاد­ باشد؛ زیرا قبل از جراحی آماده سازی ­های لازم صورت می گیرد که یکی از این آماده سازی­ ها، آماده سازی پوست می ­باشد. جوهر باید در برابر فرایند آماده سازی مقاوم باشد و پاک نشود.

پینات نشانگر جراحی

پینات یا زی زی در واقع گلوله هایی از جنس باند و گاز فشرده شده هستند که با توجه به سفت بودن آن برای جدا کردن چسبندگی ها در حین اعمال جراحی عمومی، ارتوپدی، شکمی و … استفاده می شوند. این گازهای گلوله شده همچون سایر باندها و گازهای پزشکی از کتان ۱۰۰ درصد طبیعی و تصفیه شده تولید می شوند. با توجه به جنس به کار رفته در ساخت آن از جذب خوبی برخوردار می باشد. این محصول در اندازه های مختلف تولید می شود که با توجه به محل کاربرد و صلاحدید جراح از سایز مورد نظر استفاده می گردد.

موارد استفاده پینات مارکر جراحی

  • جدا کردن بافت های به هم چسبیده در حین جراحی
  • برای کنار زدن یک رگ یا عضو از محل عمل
  • قرار دادن در زیر رترکتورها و محافظت از بافت ها هنگامی که اعضا به کنار کشیده می شوند.
  • وارد کردن فشار بر روی محل در حال خونریزی
  • جذب خون و ترشحات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *