مقالات عمومی

مسمومیت با سرب در پرندگان

سرب در پرندگان

مسمومیت ناشی از مصرف سرب، روی ، آهن و گاهی اوقات مس در پرندگان مسمومیت با فلزات سنگین نامیده می شود و یکی از شایع ترین مسمومیت ها در پرندگان است. پرندگان اغلب کنجکاو هستند و اشیاء جدید و براق توجه آنها را جلب می کند و دوست دارند آن را بررسی کنند و سپس در دهان خود قرار می دهند و می جوند اگر این اشیاء از جنس فلزات سنگین باشد می تواند باعث بروز مسمومیت با سرب در پرندگان شود.

پرندگان وحشی و پرندگان اهلی هر دو قربانی این مسمومیت می شوند. عامل اصلی در پرندگان اهلی ، وسایل خانگی است اما  در پرندگان وحشی وزنه  های سرب ، گلوله های سرب عامل این عارضه است. مقدار کمی سرب برای ایجاد مشکلات سلامتی در پرنده کفایت می کند . اگر تشخیص مسمومیت در پرنده خانگی شما زود انجام شود ،  قابل درمان است و می تواند منجر به بهبودی کامل شود.

تاثیرات مخرب سرب در پرندگان

مسمومیت با فلزات سنگین مثل سرب در پرندگان آنقدر رایج است به طور مرتب در پرندگان خانگی که به بیمارستان های دامپزشکی مراجعه می کنند، دیده می شود. به این دلیل است که منابع فلزات سنگین مثل سرب می توانند در فضا های خانگی باشند. این منابع برای سرب می تواند شامل لحیم کاری سرب، رنگ های مبتنی بر سرب، زرق و برق از لباسها ، زیور آلات کریسمس، وزنه های پرده، سکه، باتری ها، سرامیک، آب آشامیدنی، پایه های لامپ، پشت آینه، باشد. صاحبان پرندگان مراقب موارد زیر باشند:

  • توصیه می شود از روزنامه به دلیل وجود سرب، در بستر استفاده نشود.
  • هم چنین سرب در رنگ‌ها نیز وجود دارد.
  • سرب جذب شده توسط بافت های نرم و در نهایت توسط استخوان حفظ می‌شود و به آرامی از طریق کلیه‌ها دفع می‌شود.
  • سرب بر سیستم عصبی مرکزی، کلیه، خونساز، عصبی و دستگاه گوارش تأثیر می‌گذارد.
  • سرب می‌تواند باعث ادم مغزی و آسیب عصبی، دمیلینه شدن و کاهش عملکرد اعصاب محیطی شود.
  • سرب از طریق افزایش شکنندگی گلبول قرمز می‌تواند باعث کم خونی شود. سرکوب مغز استخوان نیز یک اثر بالقوه است.

13 علامت مسمومیت با سرب درپرندگان

تغییرات رفتاری، مانند جیغ زدن، ممکن است به دلیل درد و ناراحتی پرنده اتفاق بیفتد. علائم رایجی که پرنده شما ممکن است در صورت مسمومیت با فلزات سنگین از آن رنج ببرد، عبارتند از:

  • تشنگی مداوم
    برگشت آب در دهان
    استفراغ
    بی حوصلگی
    ضعف
    افسردگی
    خوابیدن زیاد
    لرزش
    از دست دادن حرکات هماهنگ، از دست دادن تعادل
    تشنج
    مدفوع سبز رنگ و چسبناک
    بی اشتهایی
    کاهش وزن

تشخیص مسمومیت با سرب در پرندگان

هنگامی که به مسمومیت با فلزات سنگین در پرنده خود مشکوک هستید، سریعا او را به دامپزشکی برسانید تا توسط دامپزشک معاینات انجام شود. معمولاً از سنگدان رادیوگراف تهیه میکنند (هرچند که عدم وجود این اشیاء در رادیوگرافی وجود فلز سنگین در بدن را رد نمی کند. اشکال غیر قابل مشاهده فلز ممکن است شامل تراشه های رنگ، دودهای گازی یا ذخایر سرب متحرک در مغز استخوان باشد).  همچنین بوسیله آزمایش خون می توانند فلزات سنگین را شناسایی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *