مقالات عمومی

عوارض رژ لب سرب دار

عوارض مصرف رژلب سرب دار

بسیاری از بانوان علاقه زیادی به آرایش کردن دارند. این موضوع خیلی برایشان جالب است چرا که خود می توانند رنگ لب مورد نظر خود را انتخاب کنند. اما این در صورتی خوب است که هیچگونه آسیبی به سلامت بدن وارد نکند و علاوه بر زیبایی، لب ها را نیز تقویت کند. به این نکته توجه کنید که بسیاری از کارشناسان بهداشت استفاده از لوازم آرایشی غیر بهداشتی را توصیه نمی کنند. چرا که خطراتی از جمله عفونت، زخم، التهاب و … را در فرد ایجاد خواهد کرد به طوری که صورت فرد پر از نقص های جبران ناپذیر خواهد شد. یکی از عوامل خطرناک وجود سرب در رژ لب است.

اگر خانم ها در طول روز از لوازم بهداشتی نامناسب استفاده کنند، به مرور زمان به انواع بیماری های پوستی گرفتار خواهند شد. پس با کمی تحقیق سعی کنید لوازم آرایش با کیفیت تهیه کرده تا از بروز خطرات احتمالی پیشگیری کنید. بنابر تحقیقات انجام شده، وزن هر رژلب به طور تقریبی 3 گرم می باشد به طوری که هر خانم در طول عمر خود تقریبا از 3 کیلو رژلب استفاده می کند. مواد رژلب از طریق لب ها وارد دستگاه گوارش می شود. شاید بهتر باشد که بدانید رژلب های قرمز آسیب بیشتری به لب ها وارد می کنند چرا که وجود رنگدانه های قرمز موجود در رژلب می تواند باعث پیش فعالی فرد شود. علاوه بر آن محققان دریافته اند که رنگدانه های قرمز موجود در رژلب می تواند بیماری های جدی برای کبد، دستگاه گوارش، کلیه و حتی گلبول های سفید خون به وجود آورد.

سرب در رژ لب چگونه باعث سرطان می شود؟

یکی از پرکاربردترین لوازم آرایشی در بین زنان و دختران رژلب هایی با جنس و برندهای مختلف هستند. گاهی خانم ها ناخواسته با خوردن رژلب مواد سمی داخل آن را وارد بدنشان می کنند.متاسفانه درصد بالایی از رژلب ها دارای مواد اکسیدآهن، پلی اتیلن، دی اکسید تیتانیوم و سرب هستند و خطر ابتلا به سرطان های ریوی و سینه هنگام استفاده از آن بالاست.عوارض رژ لب ، زیبایی به قیمت سرطان!

رژلب، به عنوان اولین ابزار آرایشی و بهداشتی شناخته شده است و تا به امروز همچنان مورد استفاده بانوان قرار می گیرد. رژلب های شیمیایی که امروزه مصرف بسیار زیادی دارند، دارای سرب زیادی برای ماندگاری رنگدانه هستند. سرب ماده ای است سمی که از طریق پوست جذب می شود و موجب مسمومیت با سرب می شود. تنها راه درمان مسمومیت با سرب مصرف آمپول بال و کپسول سوکسیمر است.

عوارض وجود سرب در رژلب

محققان فرانسوی مواد شیمیایی و رنگ های موجود در لوازم آرایشی و رژ لب را مورد بررسی قرار داده اند، و به این نتیجه رسیدند که تعداد بسیار بالایی از لوازم آرایشی و رژ لب ها، حدود چهل در صد ترکیبات شیمیایی دارند که سلامت فرد را به خطر می اندازند و پوست را تیره می کند. و همچنین باعث لکه و چین و چروک در ناحیه ی مثل چشم و دهان می شود و احتمال اینکه فرد به سرطان دچار شود را هم افزایش می دهد. این حجم از خطرات که می توانند ناشی از استفاده کردن وسایل آرایشی حاوی سرب باشند، بسیار خطرناک است. 

سربی که در رژلب وجود دارد از طریق لب وارد جریان گردش خون می شود و سرب باقی مانده در سلول های مغز می تواند تاثیر زیادی بگذارد.آیا می دانستید که میزان سرب در رژلب می تواند از طریق مادر به نوزاد منتقل شود؟ و همینطور آثار مخربی از جمله مشکلات روحی روانی برای نوزاد ایجاد می کند. طی تحقیقاتی که دانشمندان انجام داده اند، 85 درصد از میزان سرب در رژلب وارد بدن می شود. فکر می کنم تا اینجای مقاله متوجه شده اید که باید از رژلب بدون سرب برای لب های خود استفاده کنید تا خطر کمتری سیستم ایمنی شما را تهدید کند.

نکته: زیان بار ترین آثار مخرب سرب در رژ لب بر روی IQ کودکان می باشد. به خاطر بسپارید که سرب اثر تخریبی زیادی بر کودک خواهد گذاشت.

چگونگی تشخیص وجود سرب در رژلب

حتما شما هم دوست دارید بدانید که چگونه می توان رژلبی که سرب دارد را از رژلب فاقد سرب تشخیص دهید. از آنجایی که سرب نوعی ماده نگهدارنده است، رژلب هایی که 24 ساعته هستند می تواند از سرب تشکیل شده باشد. علاوه بر آن رژلب های 24 ساعته به مرور زمان لب های شما را تیره و پوست آن را بسیار نازک می کند. اگر خیلی تمایل به استفاده رژلب 24 ساعته دارید سعی کنید مقدار آن کاهش داده و تا حد امکان آن را نخورید.

چگونه رژلب کمتری وارد بدن کنیم؟

سرب در رژ لب

مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی مانند رژ لب از دو طریق وارد بدن می‌شود؛ بخشی از این مواد از طریق تنفس وارد بدن شده و قسمتی مانند رژ لب به طرق مختلف بلعیده می‌شود. یک راه برای اینکه کمتر رژلب بخورید این است که تا جایی که می‌توانید کمتر به لب‌ها زبان بزنید، یادتان باشد که وقتی طعم رژلب را احساس کنید یعنی مقداری از آن روی زبان نشسته و در حال وارد شدن به دستگاه گوارش شماست؛ فراموش هم نکنید در مواقعی که رژلب دارید از خوردن مواد غذایی و نوشیدنی‌ها خودداری کنید و حتما قبل از خوردن، رژ خود را پاک کنید.

موادی که نباید در محصول آرایشی شما باشد

خطرناک‌ترین مواد شیمیایی که در محصولات آرایشی بهداشتی شما وجود دارد و باید هنگام خرید با دقت به برچسب محصول آرایشی از عدم وجود آنها اطمینان حاصل کنید:

تولوئن

این یکی از فرآورده‌های جنبی نفتی است که در لاک ناخن و دیگر مواد آرایشی یافت می‌شود. خطرناک است چون سم موجود در این ماده به سیستم عصبی حمله می‌کند و عملکرد مغز و سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، علاوه بر این در رشد طبیعی جنین وکودکان اختلال ایجاد می‌کند.

فرمالدئید ترکیبی

این ماده یک ترکیب فرار آلی بوده که به شدت سمی است و معمولا در لاک‌های ناخن و نرم‌کننده‌های مو وجود دارد. خطرناک است چون این ماده فرار با پخش شدن هوای اتاق را آلوده می‌کند، علاوه بر این جزء سم‌هایی است که به کبد آسیب می‌رساند و سرطان‌زاست.

آلومینیوم

این ماده فلزی سمی پرکاربرد معمولا در محصولاتی مانند دئودورانت‌های ضدعرق، اسپری‌های بینی و شامپوها وجود دارد. خطرناک است چون از آنجا که ترکیباتی با پایه آلومینیوم مانند دئودورانت‌ها معمولا روی پوست نزدیک بالاتنه استفاده می‌شوند، نگرانی‌های زیادی به وجود می‌آورند چون این ماده شیمیایی از طریق پوست جذب می‌شود و میزان استروژن خون را بالا می‌برد و اثراتی سوء روی سلامت می‌گذارد و درنهایت در سیستم غدد مترشحه داخلی اختلال ایجاد می‌کند.

پارابن

این ماده نگهدارنده ترکیبی معمولا در محصولاتی مانند مواد آرایشی و بهداشتی و مراقبت شخصی و حتی لوسیون‌های بچه وجود دارد.خطرناک است چون این ماده می‌تواند در سیستم غدد بدن اختلال جدی به وجود آورد و حتی عامل ایجاد آلرژی‌های مختلف شود./ مجله سیب سبز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *