مقالات عمومی

عفونت گوش میانی را چگونه درمان کنیم؟

عفونت گوش میانی

یکی از آسیب هایی که بر روی گوش میانی تاثیر منفی دارد تغییرات فشار است. در این نوع آسیب مجرایی که محفظه گوش میانی را به حلق متصل می نماید (شیپور استاش) و انتهای اعصابی که در گوش وجود دارند همگی تحت تاثیر تغییرات فشاری قرار می گیرد و در نهایت ممکن است موجب عفونت گوش میانی (middle ear infection) شوند.

گوش میانی شامل سه استخوانچه بسیار کوچک و دو عضله بسیار مهم می باشد و یکی از مهمترین و آسیب پذیرترین بخش ها در سیستم شنوایی می باشد. بیماری ها و آسیب های زیادی گوش میانی را تهدید می کند نظیر: عفونت، ضربه و پارگی پرده گوش. زنجیره ی استخوانچه ای گوش میانی شامل سه استخوان چکشی ، سندانی و رکابی است.

معرفی گوش میانی

گوش انسان از سه بخش اصلی تشکیل شده است. این سه بخش به خاطر جایگاهی که دارند به نام های گوش خارجی، گوش میانی و گوش داخلی تقسیم بندی می شوند. در این مقاله در مورد گوش میانی و بیماری ها و اختلالاتی که دارد توضیح داده می شود. گوش میانی معبری است که صداهای که از محیط بیرون به از طریق گوش خارجی یعنی لاله و مجرای گوش وارد می شود را دریافت می کند. گوش میانی صداهای دریافتی را گاها تقویت و برخی موارد هم که شدت صدای ورودی زیاد است برای جلوگیری از آسیب به ساختارهای داخلی تر کاهش می دهد. در ورودی گوش میانی پرده گوش یا پرده تمپان وجود دارد به این پرده سه استخوان که کوچکترین استخوان های بدن هم هستند و به نام استخوانچه های گوش معروف هستند صدا را به ساختار حلزون گوش منتقل می کنند. بیماری و اختلالات زیادی هم وجود دارد که این قسمت را درگیر می کند.

بیشتر بیماری های گوش میانی قابل درمان است. درمان را به عقب نندازید. قرص سدیم فلوراید 0/25mg و قرص سدیم فلوراید 0/5mg در استخوان یک اثر آنتی آنزیماتیک روی آنزیم های پروتئولیتیک دارد که این آنزیم ها برای کوکلئا، سیتوکسیک است و ایجاد کاهش آسیب شنوایی حسی – عصبی می نماید و در بررسی درمان کاهش شنوایی حسی – عصبی تا میزان ۸۰% دیده می شود.

اجزای گوش میانی

گوش میانی محل قرارگیری سه استخوان کوچک بدن است: چکشی، سندانی و رکابی. برخلاف اندازه کوچکشان، این سه استخوان نقشی اساسی در شنوایی شما دارند. هنگامی که پرده گوش در پاسخ به امواج صوتی مرتعش می‌شود، این استخوان­‌ها ارتعاشات را به گوش داخلی منتقل می‌­کنند.

اتواسکلروز گوش میانی زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از این استخوان‌های کوچک در گوش میانی شما، به‌نام استخوانچه رکابی در جای خود مرتعش نمی‌شود. بیشتر اوقات، هنگامی فرد به آن مبتلا می‌شود که بافت استخوانی در گوش میانی به شکلی ناهنجاری اطراف استخوان رکابی رشد می‌کند.

آنچه باعث ایجاد اتواسکلروز می‌شود هنوز به‌صورت قطعی شناخته نشده است. اما اغلب در خانواده‌ سابقه ابتلا به این بیماری مشاهده می‌شود و متخصصان آن را بیماری ارثی می‌دانند. با وجود این، همیشه سابقه خانوادگی قبلی وجود ندارد و در صورت وجود سابقه خانوادگی ابتلا به اتواسکلروز قطعی نیست.

7 علامت آسیب گوش

مجموعه ای از مشکلات و اختلالات هست که مرتبط به قسمت گوش میانی است. علائم آسیب گوش میانی به صورت مشکل انتقالی نمایان می شود به این معنی که افرادی که این مشکلات را درک می کنند به صورت ویژه کاهش حجم صدا را دارند و همچنین اینکه ممکن است صدای خودشان را بلندتر از حالت عادی بشنود. در ادامه مجموعه اختلالات و بیماری های گوش میانی را به صورت موجز ذکر می گردد:

  1. درد گوش
  2. ترشح گوش
  3. اتیت میانی حاد
  4. اتیت میانی مزمن
  5. کلستئاتوم
  6. اتواسکلروزیس
  7. تومور گلوموس

پیشگیری از آسیب اجزای گوش

رعایت نکات زیر می تواند خطر ابتلا به عفونت گوش را کاهش دهد:

  • شستن مرتب دست‌ها
  • اجتناب از رفتن به محیط بیش از حد شلوغ
  • آموزش روش درست عطسه و سرفه
  • دوری از دود سیگار
  • ترک پستانک پس از سن مشخص
  • اجتناب از شیر دادن به نوزاد با شیشه شیر در حالت درازکش
  • مشورت در مورد واکسیناسیون با متخصص گوش و حلق و بینی

در کنار مواردی که در بالا ذکر شد رعایت موارد ذیل هم می تواند تا حد زیادی از بیماری های گوش میانی میانی پیشگیری کند:

وقتی‌ که‌ سرماخوردگی‌ دارید، غواصی‌ نکنید. اگر مجبور به‌ مسافرت‌ با هواپیما هستید، از قرص‌ها یا اسپری‌های‌ تخفیف‌دهنده‌ تورم‌ مخاط‌ حلق‌ و بینی‌ استفاده‌ کنید. دستور دارویی‌ را رعایت‌ کنید.

به‌ هنگام‌ پرواز، زمانی‌ که‌ هواپیما در حال‌ ارتفاع‌ گرفتن‌ است‌ یا از ارتفاع‌ خود کم‌ می‌کند، یک‌ شیرینی‌ سفت‌ یا آدامس‌ را در دهان‌ بجوید تا به‌ این‌ ترتیب‌ مجبور به‌ قورت‌ دادن‌ آب‌ دهان‌ خود به‌ دفعات‌ باشید.

یک‌ نفس‌ متوسط‌ بکشید، بینی‌ خود را با دست‌ بگیرید و دهان‌ خود را ببندید و سعی‌ کنید با راندن‌ آهسته‌ هوا به‌ لُپ‌ها، هوا را به‌ داخل‌ شیپور اُستاش‌ برانید (مانوور والسالوا).

به‌ هنگام‌ ارتفاع‌ گرفتن‌ و کم‌کردن‌ ارتفاع‌، به‌ شیرخوار یک‌ شیشه‌ آب‌ یا آب‌ میوه‌ بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *