مقالات عمومی

روش های درمان چروک دور چشم

چروک دور چشم

چروک دور چشم (Wrinkles around the eyes) جزئی از روند طبیعی افزایش سن است. معمولاً از 20 سالگی به‌بعد، میزان کلاژن سلول‌های پوست کاهش پیدا می‌کند و کم‌کم سر و کله‌ چروک‌های ریز دور چشم پیدا می‌شود. بروز چروک در پوست نازک اطراف چشم طبیعی است اما تلاش برای جلوگیری از چروک دور چشم یا درمان آن نیز امری عادی است.

پوست صاف یکی از اصلی ترین و مهم ترین فاکتورهای زیبایی چهره است. افزایش سن، عدم رسیدگی به پوست، آلودگی محیطی، خوابیدن با آرایش و … از مهم ترین عوامل موثر در ایجاد چین و چروک و آکنه های پوستی می باشند. چین و چروک اطراف چشم یکی از اصلی ترین مشکلاتی است که می تواند سن را بالاتر نشان داده و موجب کاهش زیبایی و جذابیت فرد شود. از طرفی، چین های دور چشم از ابتدایی ترین نشانه های پیری پوست صورت می باشد. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با دلایل بروز این مشکل و موثرترین و قطعی ترین روش های درمان چروک دور چشم بیشتر آشنا کنیم.

4 دلیل ایجاد چروک دور چشم

ابتدا باید ببینیم که علت پدید آمدن خطوط پنجه کلاغی و چین و چروک چشم چیست و سپس به روش درمان آن بپردازیم. نخستین دلیلی که به ذهن می‌رسد بالا رفتن سن و نزدیک شدن به سال‌های پیری است. اما برخی موارد دیگر که پیری زود هنگام را رقم می‌زنند نیز می‌توانند این مشکل را تشدید کنند و باعث پدیدار شدن خطوط دور چشم گردند. این موارد در لیست زیر آمده اند:

  • اشعه UV
  • سیگار کشیدن و مصرف دخانیات
  • حرکات تکراری ماهیچه‌های صورت ( مانند خندیدن یا اخم کردن)
  • عوامل محیطی دیگر

تاثیر اشعه UV در چروک چشم

اشعه مضر فرابنفش یا UV با تاثیر مستقیم بر پوست و تخریب سلولی، کلاژن‌های سازنده پوست را از بین می‌برد و باعث کاهش استحکام و قوام پوست می‌شود. کلاژن پروتئین اصلی سازنده پوست است که پوست را سفت و محکم در جای خود نگه می‌دارد و انعطاف پذیری آن را بیشتر می‌کند. منبع اصلی اشعه UV نور خورشید است که با قرار دادن پوست بدون محافظ در مقابل آن، بیشترین ضرر به پوست می‌رسد. همچنین دستگاه سولار که با استفاده از UVA تاثیر خود را به جا می‌گذارد می‌تواند تخریب کلاژن را زیاد کند و نیاز به روش درمان چروک دور چشم را فراهم آورد. اشعه UV همچنین در ابتلا به سرطان پوست نیز موثر است و می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

عوارض سیگار کشیدن و مصرف دخانیات

سیگار کشیدن پوست را در معرض استرس اکسیداتیو اضافی قرار می‌دهد، کلاژن را از بین برده و الاستین پوست را نابود می‌کند. تمامی این‌ها باعث می‌شوند که اثرات بالا رفتن سن و به ویژه چروک در اطراف چشم بیشتر خود را نشان دهند و زودتر به وجود آیند. به علاوه، سیگار کشیدن رگ‌های خونی صورت را منقبض می‌کند، گردش خون را کاهش می‌دهد و رگ‌های خونی را مسدود می‌کند. این کار تاثیر ویتامین A را از بین برده و تیرگی و گودی زیر چشم را نیز افزایش می‌دهد.

حرکات تکراری ماهیچه‌های صورت ( مانند خندیدن یا اخم کردن)

روش درمان چروک دور چشم نشان می‌دهد که بیشترین نقاطی که با خطوط پیری درگیر می‌شوند، قسمت‌هایی هستند که هنگام خندیدن، گریه کردن، اخم کردن و متعجب شدن با حرکات تکراری روبرو هستند. به همین دلیل است که چین و چروک گوشه بیرونی چشم از جمله رایج‌ترین خطوط چهره است. حتی عادات مربوط به خوابیدن و طریقه آن نیز می‌توانند باعث به وجود آمدن خطوط صورت شوند. برای مثال افرادی که روی صورتشان می‌خوابند زودتر از سایرین خطوط پنجه کلاغی را بر پوست خود مشاهده می‌کنند.

عوامل محیطی دیگر در ایجاد چروک دور چشم

عوامل محیطی مانند آب و هوای خشک و آلودگی هوا پوست دور چشم را چروکیده می‌کنند. استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی نامرغوب و برخورد مواد شیمیایی مضر با پوست از جمله عوامل محیطی دیگری است که پوست را آلوده کرده و آن را دارای خطوط می‌کند.

علت چروک دور چشم در سنین پایین

چین و چروک و خطوط ریز دور چشم برای جوانان و حتی نوجوانان نیز امروزه یک پدیده شایع است و دلایل مختلفی برای آن وجود دارد. در این حالت، به یاد داشته باشید که این خطوط ممکن است نشانه پیری نباشند اما ممکن است به دلایل مختلف به طور موقت ظاهر شوند.

  • ورزش نکردن
  • عادات غذایی ناسالم
  • مصرف دخانیات و الکل
  • داشتن استرس بالا
  • کاهش وزن بیش از حد
  • استفاده بیش از حد از موبایل
  • عدم مراقبت از پوست به صورت مداوم
  • قرارگرفتن در معرض نور آفتاب به مدت زیاد
  • حالت‌های تکراری صورت
  • مالیدن چشم به دلیل آلرژی
  • خوابیدن روی صورت
  • کم‌آب شدن پوست
  • ژنتیک.

آنچه ما می توانیم انجام دهیم این است که فهرستی از مواد طبیعی را ارائه دهیم که در از بین بردن چروک دور چشم به شما کمک خواهد کرد و درمان چروک دور چشم خانگی و برای رفع سریع آنها محسوب می شود.

پیشگیری از ایجاد چروک دور چشم

بهتر است قبل از آن‌که به دنبال پیدا کردن روشی برای از بین بردن این خطوط بگردید، از ابتدا از ایجاد آن‌ها جلوگیری کنید. البته ما نمی‌توانیم به شما بگوییم که در زندگی خود هیچ‌گاه نخندید یا صورتتان را حرکت ندهید تا همیشه پوستی صاف و بدون چین و چروک داشته باشید. بنابراین ایجاد این خطوط اجتناب‌ناپذیر است. اما با روش‌هایی می‌توان از بروز زودهنگام آن‌ها در سنین جوانی جلوگیری کرد.  آب‌رسانی به پوست و حفظ رطوبت آن یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد خطوط پنجه کلاغی و دیگر آسیب‌های پوستی است. انجام روتین پوستی روزانه به کمتر شدن و کاهش بروز چروک اطراف چشم ها کمک بسزایی می کند.

علاوه بر این باید از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید. با استفاده از عینک‌های دودی مناسب، کرم‌های ضد آفتاب دور چشم و پوشیدن کلاه نقاب‌دار در روزهای آفتابی می‌توانید از چشمان خود در برابر ایجاد این چین و چروک‌های ریز حفاظت کنید. همان‌قدر که مصرف سیگار و قلیان آسیب‌زننده است، قرار گرفتن در معرض دود آن‌ها نیز به پوست شما آسیب می‌رساند. پس اگر فردی معتاد به سیگار یا قلیان در خانواده خود دارید، در زمان مصرف این مواد از او دوری کنید و در محلی سالم و تمیز قرار بگیرید.

درمان های چروک دور چشم

روش درمان چروک دور چشم بستگی به تمایل شما دارد. اگر این چروک‌ها ظریف هستند و هنوز عمیق نشده اند می‌توانید با روش‌های خانگی آن را رفع کنید. رفع چین و چروک چشم با طب سنتی با استفاده از ماسک‌های گیاهی و روغن‌های گیاهی است. اما اگر چروک های دور چشم شما عمیق هستند باید از روش های درمان پزشکی استفاده کنید. در جدول زیر روش های درمان پزشکی و خانگی برایتان لیست شده است:

درمان خانگیدرمان پزشکی درمان های جراحی
روغن کرچکویتامین Cپلکسر چروک دور چشم
روغن نارگیلرتینوئیدهامزوتراپی
روغن گل رزکوآنزیم Q10تزریق فیلر
ماسک سفیده تحم مرغپپتیدهاتزریق بوتاکس
ماسک خیارپروبیوتیک‌های موضعیتزریق ژل
آلوئه وراهیالورونیک اسیدلیفت با نخ
روغن آووکادولایه بردارهامیکرودرم ابریژن
چای کیسه ایاستفاده از مرطوب کنندهاندولیفت
ماسک قهوهاستفاده از غلتک‌های ماساژ صورتهایفو تراپی
روغن زیتونکرم ضد آفتابمیکرونیدلینگ
ماسک ماست و لیموکرم ضد چروک دور چشملیزر درمانی
آناناسکلاژن ساز هابلفاروپلاستی

جمع بندی مطالب چروک دور چشم

بروز چروک دور چشم و خطوط ریز اطراف آن هیچ ایرادی ندارد و مسئله‌ای طبیعی است. می توانید با مواردی نظیر مصرف محصولات مراقبت از دور چشم و داشتن سبک زندگی سالم از ایجاد آن پیشگیری کنید و آن را کاهش دهید، اما این خطوط به طور کامل برطرف نمی‌شوند. اگر با آن مشکل دارید، به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

خلاصه اینکه، برای پیشگیری از ایجاد چروک دور چشم با عینک آفتابی از پوست دور چشم خود مراقبت کنید، غذاهای حاوی ویتامین‌های مفید برای پوست را مصرف کنید، سیگار نکشید و با کرم‌های دور چشم و محصولات ویژه این ناحیه، از آن محافظت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *