مقالات عمومی

تفسیر فسفات در آزمایش خون

کاهش فسفات در خون

فسفر (Phosphorus) یک ماده معدنی است که شکل‌گیری استخوان‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند و نقش موثری بر ساخت پروتئین و افزایش انرژی در بدن دارد. در بدن ما فسفر به شکل فسفات وجود دارد و کم بودن و زیاد بودن آن نسبت به محدوده نرمال می‌تواند بدن را با مشکلاتی جدی روبرو کند. از آزمایش فسفر برای سنجش میزان فسفر در خون استفاده می‌شود. به‌طور میانگین هر فرد به صورت روزانه از طریق گوشت قرمز، لبنیات، مرغ، ماهی و غلات حدود 800 تا 1200 میلی‌گرم فسفر دریافت می‌کند. اما گاهی اوقات بیماری‌ها و مشکلات خاص و رژیم غذایی نامناسب می‌تواند مقادیر فسفر در بدن را افزایش یا کاهش دهد. فسفر به شکل فسفات در آزمایش خون نمایش داده می شود.

Phosphorus در آزمایش خون چیست؟

آزمایش فسفر تست اندازه‌گیری میزان فسفات موجود در نمونه خون آزمایشگاهی است. علامت اختصاری فسفر در آزمایش خون به صورت P نمایش داده می‌شود. پس از کلسیم می‌توان گفت فسفر فراوان‌ترین ماده معدنی در بدن است. این ماده در کنار کلسیم موجب استحکام استخوان‌ها خواهد شد. به همین دلیل معمولا آزمایش کلسیم و فسفر در کنار یکدیگر استفاده می‌شوند. رنج نرمال کلسیم و فسفر، باعث کاهش ورم مفاصل و سلامتی دندان‌ها خواهد شد. 

فسفات ذره‌ای است که بار یون دارد. این عنصر به حفظ و سلامت اعصاب، انقباض و استحکام عضلات، استخوان‌ها و دندان کمک می‌کند. بیشترین سطح فسفات در استخوان‌ها وجود دارد. این ماده از طریق کلیه‌های در صورتی که اضافه باشد دفع می‌شود. فسفر همراه با کلسیم معدنی برای ساخت استخوان ها و دندان ها نقش بسزایی دارد. فسفات اضافی خون از طریق کلیه دفع می شوند. اختلال در سطح فسفات خون، می تواند بیانگر بیماری کلیوی یا یک مشکل جدی است.

چرا باید تست فسفر دهیم؟

در صورتی که فرد با علائمی روبرو باشد که نشان می‌دهد میزان فسفر بدن کمتر یا بیشتر از حالت نرمال است، لازم است از آزمایش فسفر استفاده کند. تعادل میزان فسفر و کلسیم در بدن برای عملکرد طبیعی بدن اهمیت زیادی دارد. در اکثر مواقع غیرطبیعی بودن آزمایش کلسیم نشان‌دهنده مشکلی در سطح فسفر شما است. بنابراین برای حفظ سلامت بدن باید میزان کلسیم و فسفر بدن کنترل شود.

بیماری هایی مانند هایپرپاراتیروئیدی، هایپرکلسمی، هایپرانسولینیسم در کودکان، الکلیسم مزمن، سپسیس با باکتری های گرم منفی، مصرف مداوم آنتی اسید و کافی نبودن فسفر در رژیم غذایی همگی از عوامل کاهش دهنده سطح فسفات در بیماران هستند. برای درمان کمبود فسفات خون معمولا پزشکان تزریق آمپول گلیکوفوس را تجویز می کنند.

7 علامت کمبود فسفر

اگر میزان فسفر بدن شما کم باشد، معمولا با علائم خاصی مواجه می‌شوید. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین علائم کمبود فسفر در بدن آشنا شوید.

  • تغییر در حالات روانی و احساس اضطراب و تحریک‌پذیری
  • مشکلات استخوانی مثل درد، شکنندگی
  • نامنظم شدن تنفس
  • احساس خستگی
  • از دست دادن اشتها
  • ضعف عضلانی
  • افزایش یا کاهش وزن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *