مقالات عمومی

بیماری چشمی تحلیل ماکولا

بیماری ماکولای چشمی

بیماری چشمی تحلیل ماکولا (تحلیل ماکولا AMD) یک بیماری چشمی است که ممکن است با گذشت زمان بدتر شود. این عامل اصلی کاهش شدید و دائمی بینایی در افراد بالای 60 سال است. این اتفاق زمانی می افتد که قسمت مرکزی کوچک شبکیه چشم شما ، به نام ماکولا ، دچار تغییرات خاصی می شود.

آسیب چشمی چیست؟

آسیب ها یا تروما های چشمی یکی از مهمترین مشکلات اجتماعی بوده و هر ساله نیم میلیون نفر در جهان بر اثر این آسیب ها نابینا می شوند. متاسفانه خیلی از این صدمات حین کار رخ داده و ناشی از بی احتیاطی و یا ایمنی پایین کار بوده. به قول معروف “پیشگیری بهتر از درمان است”، پس تا می توانید با رعایت نکات ایمنی از این نوع اتفاقات پیشگیری کنید.

ترومای چشمی به چه معناست؟

ترومای چشم (آسیب های چشمی) به آسیب ناشی از ضربه مستقیم به چشم اشاره دارد. تروما می تواند نه تنها چشم، بلکه منطقه اطراف آن، از جمله بافت مجاور و ساختار استخوانی را تحت تاثیر قرار دهد. تروما انواع مختلفی دارد، از آسیب های جزئی گرفته تا موارد وخیم اورژانسی. اما به این نکته توجه داشته باشید که برای هر نوع آسیب چشمی باید حتما به پزشک متخصص چشم مراجعه کنید. از شایع ترین آسیب های چشمی می توان به خونریزی چشم، خراش قرنیه، نفوذ اشیاء خارجی در چشم، ضربه به چشم، سوختگی شیمیایی چشم و…. اشاره نمود.

بیماری چشمی تحلیل ماکولا چیست؟

تحلیل ماکولای چشم (AMD) یک بیماری چشمی است که ممکن است با گذشت زمان بدتر شود. این عامل اصلی کاهش شدید و دائمی بینایی در افراد بالای 60 سال است. این اتفاق زمانی می افتد که قسمت مرکزی کوچک شبکیه چشم شما ، به نام ماکولا ، دچار تغییرات خاصی می شود ( تحلیل می رود) . برای درک بهتر ساختمان چشم، چشم را به یک دوربین عکاسی تشبیه می کنم.

که شبکیه چشم معادل همان فیلمی است که داخل دوربین عکاسی قرار می گیرد. زمانی که این فیلمی که در دوربین های قدیمی استفاده می شود بسوزد یا دچار مشکل شود تصویر ناواضح می شود. این همان اتفاقی است که در این بیماری می تواند رخ دهد. شبکیه ، بافت عصبی حساس به نور در پشت چشم شما است. ماکولا بخشی از شبکیه است که مسئول دید واضح در بینایی مستقیم شما می باشد. این بیماری باعث کاهش بینایی مرکزی می شود. ممکن است در مراحل اولیه بیماری متوجه مشکلات بینایی خود نشوید. همچنین هنگامی که همزمان روی هر دو چشم تأثیر می گذارد ، کمتر متوجه تغییرات بینایی می شوید.

7 علامت بیماری چشمی ماکولا چیست؟

  • تحریفات بینایی ، مثلا خطوط مستقیم، خمیده به نظر می رسند.
  • کاهش دید مرکزی در یک یا هر دو چشم
  • تیرگی کلمات چاپی افزایش می یابد
  • کاهش شدت یا روشنایی رنگ ها
  • مشکل در شناسایی چهره ها
  • تیرگی در دید، آسیب به شبکیه
  • تجربه یک نقطه تار یا کور کاملاً مشخص در زمینه بینایی

چه عواملی باعث ایجاد تحلیل ماکولای چشم می شود؟

برخی از عوامل منجر می شود که احتمال ابتلای فرد به این بیماری افزایش یابد، این عوامل شامل :

  • داشتن سابقه خانوادگی: این بیماری یک جز ارثی دارد. محققان چندین ژن را شناسایی کرده اند که مربوط به ایجاد این بیماری هستند.
  • استعمال دخانیات : سیگار کشیدن یا قرار گرفتن مستقیم در معرض دود سیگار احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.
  • سفید پوست بودن
  • رژیم غذایی حاوی چربی اشباع شده زیاد (که در غذاهایی مانند گوشت ، کره و پنیر یافت می شود)
  • افرادی که اضافه وزن دارند.
  • فشار خون بالا
  • سن بالای 60 سال
  • داشتن بیماری قلبی و سطح کلسترول بالا یکی دیگر از عوامل خطر ابتلا به این بیماری هستند.

انواع بیماری ماکولا چشمی

این بیماری به دو دسته خشک و مرطوب تقسیم می شود که شامل :

نوع خشک ماکولای چشمی

فرم خشک این بیماری حدود 85 تا 90 درصد افراد مبتلا را تحت تأثیر قرار می دهد. این به دلیل وجود رسوبات زرد کوچک به نام دروزن در زیر ماکولا است که ایجاد می شوند. چند دروزن کوچک ممکن است تغییری در بینایی شما ایجاد نکند. اما هرچه بزرگتر و بیشتر می شوند ، ممکن است بینایی شما را کمرنگ یا تحریف کنند. به ویژه هنگام رانندگی و خواندن. با بدتر شدن شرایط ، سلولهای حساس به نور در ماکولا شما نازک شده و در نهایت می میرند. همچنین افزایش سن باعث نازک شدن قسمت هایی از ماکولا می شود. ممکن است همین نازک شدن باعث شود که بیمار به تدریج دید خود را از دست دهد.

نوع مرطوب ماکولای چشمی

فرم مرطوب این بیماری کمتر رایج است. در این نوع رگ های خونی به صورت غیر طبیعی در زیر شبکیه رشد می کنند. این رگ های خونی، باعث نشت خون و مایعات در شبکیه چشم شما می شوند. سپس این تجمع مایعات و خون دید شما را مخدوش می کند به طوری که خطوط مستقیم موج دار به نظر می رسند. همچنین ممکن است نقاط کور در بینایی و از دست دادن بینایی مرکزی  را تجربه کنید. بسیاری از مردم تا زمانی که بینایی آنها تار نشود متوجه نمی شوند که درگیر این بیماری هستند.

توصیه های بهداشتی در صورت وجود ذرات یا مواد خارجی در چشم

– چشم را نمالید، زیرا ممکن است باعث خراش قرنیه شود.
– به آرامی پلک بالایی را بلند کرده و از روی مژه‌های پایین ذرات را خارج کنید. مژه‌ها مانند برس تمام ذرات زیر پلک را از بین می‌برند.
– به آرامی چندین بار پلک بزنید و اجازه دهید اشک‌ها ذرات را بیرون بریزند.
– اگر جسم خارجی به وضوح دیده نمی‌شود یا روی قسمت رنگی چشم قرار دارد، این کار را ادامه ندهید، باید چشم‌های خود را ببندید و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.
– از سوزن یا جسم نوک تیز برای برداشتن جسم از چشم استفاده نکنید.
– همیشه قبل از لمس چشم، دستان خود را با آب و صابون بشویید زیرا احتمال انتقال گرد و غبار و باکتری از دست به چشم بسیار زیاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *