مقالات عمومی

املاح ضروری بدن کدامند؟

املاح مورد نیاز بدن

عناصر شیمیایی به ترتیبِ فراوانی در بدن انسان، شامل هفت عنصر عمده در رژیم غذایی: کلسیم، فسفر، پتاسیم، گوگرد، سدیم، کلر و منیزیم است. عناصر غذایی مهم و لازم برای زندگی پستانداران، شامل: آهن، کبالت، مس، روی، منگنز، مولیبدن، ید، برم، و سلنیوم است. املاح و مواد معدنی در بدن باعث سلامتی می شوند.

املاح و مواد معدنی مورد نیاز بدن

مواد معدنی کمیاب به‌اندازه‌ی مواد معدنی اصلی برای سلامتی ما حیاتی هستند، لذا اگر دچار کمبود این املاح و مواد معدنی در بدن شده اید می توانید برای رفع کمبود و درمان از ویال پدیتریس استفاده کنید.

مواد معدنی عناصر غیرآلی هستند. این مواد برای سلامت بدن ما ضروری‌اند و انجام بسیاری از کارها ازجمله داشتن استخوان‌های سالم و قوی، عملکرد طبیعی ماهیچه‌ها، قلب و مغز، ساخت بسیاری از آنزیم‌ها و هورمون‌ها وابسته به آن‌هاست. (آنزیم ماده‌ای است که باعث افزایش سرعت انجام یک واکنش می‌شود.) مواد معدنی در بدن به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم می شوند:

 مواد معدنی اصلی

این‌ها مواد معدنی مورد نیاز بدن هستند که شامل:

کلسیم: بیش از نود درصد کلسیم در درون دندان‌ها، استخوان‌ها و ناخن‌ها ذخیره‌شده است و الباقی در ترشحات هورمون‌ها و عملکرد عضلانی و عروق خونی دخالت دارند. ماست، شیر، دوغ، پنیر، سبزی‌ها برگ سبز مواد غذایی سرشار از کلسیم هستند.

منیزیم: منیزیم یکی دیگر از مواد معدنی مورد نیاز بدن است که بیش از سیصد واکنش شیمیایی در بدن توسط آن انجام می‌شود. این ماده‌ی معدنی به شکل طبیعی در مواد غذایی و همچنین آب وجود دارد. منیزیم بر روی عملکرد عضلات بدن، اعصاب، تقویت استخوان‌ها نقشی مؤثر دارد. شما می‌توانید با خوردن سبوس گندم، غلات، سبزی‌ها برگ سبز،‌ لبنیات، دانه‌ی سویا، سیب‌زمینی و همچنین بادام، بادام‌هندی منیزیم موردنیاز بدن خود را تأمین کنید.

فسفر: فسفر هم از مواد معدنی مورد نیاز بدن است که در کنترل فشارخون و کاهش سنگ کلیه نقشی مؤثر دارد. این ماده‌ی معدنی همچنین سبب استحکام استخوان‌ها شده و بر روی عملکرد طبیعی خون تأثیرگذار است. فرآورده‌های لبنی، گوشت،‌ تخم‌مرغ، نخود، نان ازجمله مواد غذایی حاوی فسفر هستند.

پتاسیم: پتاسیم در بدن شادابی به وجود می‌آورد و فشارخون بالا را کنترل می‌کند. این ماده‌ی معدنی همچنین میزان ابتلا به سکته‌ی مغزی را کاهش می‌دهد و در مواد غذایی چون رب گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، حبوبات، برگ چغندر،‌ بادمجان، آلو، ماهی، موز، ماست، شیر یافت می‌شود.

سدیم: سدیم مقدار مایعات بدن را متعادل نگه می‌دارد و در غذاهای حاوی نمک و غذاهای فرآوری شده یافت می‌شود.

 گوگرد: این ماده نقشی مهم در حفاظت از سلول‌های بدن دارد و بر روی فعالیت‌های مغز، پوست، مو و ناخن مؤثر است. برای تأمین میزان فسفر لازم برای بدن می‌توان از ماهی، تخم‌مرغ، حبوبات خشک، کلم، گوشت، شیر، بادام، گردو استفاده کرد.

مواد معدنی فرعی (کم‌نیاز) در بدن

بدن انسان برای فعالیت‌های بیوشیمیایی و متابولیسم به دسته‌ای از مواد معدنی که به کم‌نیاز مشهورند؛ نیازمند است.

آهن: بدن ما انسان‌ها برای رشد سلولی و انتقال اکسیژن به آهن نیازمند است. دو نوع آهن در مواد غذایی وجود دارد. دسته‌ی اول در مواد غذایی چون گوشت قرمز، ماهی و ماکیان و دسته‌ی دوم در خوراکی‌های گیاهی چون عدس و لوبیا وجود دارند.

مس: مس به تولید آهن در بدن کمک می‌کند. مواد غذایی حاوی مس عبارت‌اند از غذاهای دریایی، غلات، بادام، فندق و گردو.

روی: این ماده‌ی معدنی در مواد غذایی چون گوشت قرمز، غلات صبحانه‌ی غنی‌شده و گروهی از غذاهای دریایی یافت می‌شود. این ماده‌ی معدنی بر روی عملکرد سیستم ایمنی و سیستم عصبی تأثیرگذار است.

منگنز: منگنز به تولید برخی از آنزیم‌ها کمک کرده و بر روی تشکیل استخوان‌ها نقشی مهم دارد. این ماده‌ی معدنی نیز در مواد غذایی چون حبوبات به‌ویژه لوبیا، ‌آجیل، غلات کامل، چای و … وجود دارد.

کروم: این ماده معدنی به کنترل قند خون کمک می‌کند و در مواد غذایی چون غلات صبحانه، ماهی، گوشت پرندگان، گوشت قرمز، کلم برو کلی و سیب‌زمینی وجود دارد.

سلنیوم: این ماده از سلول‌های بدن محافظت می‌کند و هورمون‌های تیروئیدی را تحت کنترل خود درمی‌آورد؛ و در دل، جگر و سیرابی، لبنیات، غذاهای دریایی وجود دارد.

ید: ید هورمون‌های تیروئید را تولید می‌کند و در غذاهای دریایی،‌ لبنیات، غذاهای فرآوری شده و همچنین نمک یددار یافت می‌شود.

نقش املاح در بدن

نقش مواد معدنی در بدن به سه بخش تقسیم می‌شود:

الف) وظیفه ساختمانی را می‌توان یک نقش مهم مواد معدنی در بدن دانست. چراکه استحکام اسکلت بدن به وجود ترکیبات کلسیم و فسفر نامحلول در استخوان‌ها و دندان‌ها بستگی دارد.

ب) یکی از نقش‌های مواد معدنی در بدن وظیفه عملکردی و حفظ تعادل داخلی آن است. سدیم و پتاسیم مهم‌ترین الکترولیت‌های بدن می‌باشند که در حفظ پتاسیم، انتقال امواج عصبی، آهنگ ضربان طبیعی قلب و تعادل اسید- باز نقش مهمی بر عهده‌دارند.

ج) وظیفه کمکی در تنظیم سوخت‌وساز سلولی از نقش‌های مواد معدنی در بدن است. همچنین نقش مشارکت در ساختمان آنزیم‌ها و هورمون‌هایی که فعالیت سلول را تنظیم می‌کنند را نیز بر عهده دارد. گوگرد و روی در ساختمان انسولین، ید در ساختمان تیروکسین و کبالت در ساختمان B12 ازجمله عناصر معدنی شرکت‌کننده در ساختمان هورمون‌ها و ویتامین‌ها هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *