مقالات عمومی

منافذ باز پوست چگونه ایجاد می شوند؟

Open skin pores

منافذ زیادی روی پوست صورت وجود دارند که به نفس کشیدن پوست کمک می کنند. اگر این منافذ بزرگتر شوند، با چشم غیر مسلح قابل رویت می گردند. این منافذ بزرگ معمولاً روی پوست های چرب و ترکیبی مشاهده می شود زیرا این پوست ها مقادیر بیشتری روغن طبیعی پوست (سبوم) تولید می کند که به آنها اصطلاحاً منافذ باز پوست (Open skin pores) گفته می‌شود. در مرحله اول شما باید نوع پوست خود را بشناسید سپس با تعیین دسته بندی رنگ پوستتان (مقیاس فیتزپاتریک) می توانید به مراحل مراقبت پوست خود بپردازید

با افزایش سن و کاهش سطح کلاژن پوست، منافذ کم‌کم بازتر و گشادتر می‌شوند. تاجایی‌ که به راحتی قابل‌ تشخیص هستند و زیبایی فرد را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می‌دهند. از طرف دیگر این منافذ باز محل مورد علاقه باکتری‌ها، آلودگی‌های و چربی‌ها هستند. جمع شدن گردوخاک و آلودگی و چربی در این منافذ به پوست آسیب می‌رساند و باعث ایجاد جوش‌های سرسفید یا سرسیاه در پوست می‌شود.

توضیح علمی منافذ باز صورت

حفره های پوستی محلی هستند که فولیکول های مو و چربی از آن ناحیه خارج می شود. گمان می شود که باز شدن منافذ صورت با تولید چربی (سبوم)، پیری پوست، آسیب ناشی از آفتاب و اندازه فولیکول مو در ارتباط باشد. منافذ صورت در واقع ساختارهای سطحی پوستی هستند که به صورت دهانه های کوچک روی پوست متناظر با دهانه های مو و غدد سبابه ساز (pilosebaceous) مشاهده می شود.  این دهانه ها ممکن است تحت تاثیر کیسه های فولیکولی شاخی متشکل از بقایای چربی قرار بگیرند که به صورت کومدون های باز ظاهر می شوند.

منافذ روی پوست اصطلاحی غیرمستقیم است که در ادبیات پزشکی به درستی تعریف نشده است و اغلب از نظر قطرهای دایره ای دلخواهی که از طریق آنالیزهای زیبایی پوست تعیین می شود، طبقه بندی می شود. این اصطلاح به بزرگ شدن فولیکولار مو و غدد سبابه (با یا بدون اثرات شاخی کمدون باز) اشاره دارد که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است و بیشتر در صورت و پوست سر مشاهده می شود. به این منافذ اصطلاحاً پوست پرتقالی هم گفته می شود.

3 نوع مختلف منافذ پوست

انواع پوست
  • ۱. منافذ به شکل O

این منافذ به احتمال زیاد در منطقه T صورت شما دیده می شوند (یعنی پیشانی و بینی). شکل آنها گرد است. اگر مستعد آکنه هستید یا پوست چرب دارید، این نوع منافذ بزرگ تر به نظر می رسند.

انواع پوست
  • ۲. منافذ به شکل U

خشکی پوست علت ایجاد این نوع منافذ می باشد.

انواع پوست
  • ۳. منافذ به شکل Y

با افزایش سن، تولید کلاژن در پوست شما کاهش می یابد. این امر می تواند به منافذ شما شکل یک قطره آب بدهد. همچنین به منافذ Y شکل نیز معروف هستند و بیشتر روی گونه ها ظاهر می شوند.

11 علت ایجاد منافذ صورت

دلایل مختلفی برای ایجاد منافذ صورت وجود دارد که عبارتند از:

  • سطوح بالای تولید روغن (سبوم)
  • فولیکول های ضخیم مو
  • ژنتیک یا وراثت
  • کاهش تولید کلاژن در پوست، ناشی از افزایش سن
  • آسیب خورشید یا قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب
  • استرس
  • آرایش بیش از حد
  • استفاده از محصولات غیر استاندارد پوستی
  • تغییرات هورمونی در دوران بارداری، بلوغ و یائسگی
  • تعریق بیش از اندازه
  • مسدود شدن منافذ

اگر منافذ روی صورت در اثر آلودگی‌ها، سلول‌های مرده پوست، آکنه یا جوش صورت یا چربی اضافی پوست، مسدود گردد، برای تنفس نیاز به باز شدن هرچه بیشتر پیدا می‌کند. این شرایط معمولاً در پوست‌های چرب بیشتر شایع است ولی در افرادی که پوست خشک دارند هم، اگر میزان کلاژن در پوستشان کم باشد، باز شدن منافذ را خواهیم دید که با بالارفتن سن تشدید می‌شود.

راه‌های پیشگیری از باز شدن منافذ پوست

  1. صبح‌ها صورت را با پاک کننده‌های ملایم و آب ولرم تمیز کنید، سپس با آب سرد بشویید تا منافذ بسته شود.
  2. از مرطوب کننده مخصوص نوع پوست خود، چرب، خشک، ترکیبی یا پوست حساس و مستعد جوش، استفاده کنید. منافذ روی پوست افراد دارای پوست چرب معمولاً آشکارتر است، چون چربی توجه را به سمت منافذ جلب می‌کند. بنابراین اگر پوست چرب دارید، از مرطوب کننده بدون چربی استفاده کنید.
  3. هر روز ۳۰ دقیقه پیش از خارج شدن از منزل از کرم ضد آفتاب با SPF حداقل ۳۰ استفاده کنید. آسیب دیدگی ناشی از نور خورشید منافذ را بزرگتر نشان می‌دهد.
  4. اولین و بهترین راهکار برای جلوگیری از باز شدن پوست، استفاده صحیح از کرم‌های ضد آفتاب و پوشش مناسب پوست صورت در مقابل نور خورشید است. زیرا آسیبی که نور خورشید به پوست می‌زند، منجر به تخریب کلاژن می‌گردد و این باعث می‌شود منافذ بزرگتر به نظر برسند.
  5. اگر بتوانیم فعالیت غدد چربی را کمتر کنیم به طور حتم منافذ هم جمع‌تر می‌شوند. برای این منظور می‌توان از کرم‌های خاص مثل ترتینوئین و اسید میوه استفاده کرد. استفاده طولانی مدت از آنها باعث می‌شود این منافذ به تدریج کوچک شوند و کلاژن سازی افزایش یابد.

روش کاهش اندازه منافذ

هنگامی که مدت زیادی را خارج از خانه سپری می‌کنید متوجه حضور گرد و غبار و خاک بر روی پوست خود می‌شوید. گرد و غبار و خاک می‌تواند در منافذ پوست نفوذ کنند و باعث بزرگ شدن و نمایان شدن آن‌ها شوند. صابون ذغال جلوی این مشکل را می‌گیرد و گرد و غبار را از  این منافذ خارج می‌کند.

روشهای درمان منافذ پوست

رعایت موارد زیر به درمان منافذ شما کمک خواهد کرد:

  1. کرم
  2.  لایه برداری
  3. خاک رس
  4. رفع آکنه های صورت
  5. بستن منافذ باز با روغن
  6. آنتی بیوتیک ها
  7. روغن آرگان
  8. رتینوئیدها
  9. آلفا هیدروکسی اسیدها (اسید سیتریک، لاکتیک یا گلیکولیک)
  10. بتا هدروکسی اسیدها (اسید سالیسیلیک)

مراقبت‌های خانگی برای کاهش منافذ روی پوست

  • اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی شما حاوی میوه و سبزیجات کافی است.
  • از خوردن غذاهایی که شاخص قند خون بالایی دارند خودداری کنید.
  • برای تمیز نگه داشتن منافذ، دوبار در روز از پاک کننده‌های ملایم استفاده کنید.
  • با لایه برداری منظم، پوست مرده را از بین ببرید.
  • با پاکسازی عمیق منافذ، حداقل یک بار در ماه آنها را پاک نگه دارید.
  • همیشه به یاد داشته باشید که قبل از خواب آرایش خود را پاک کنید.
  • برای شستن صورت خود به جای آب گرم از آب ولرم استفاده کنید.
  • جوش‌ها را فشار ندهید.

باز بودن منافذ پوست چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

درصورتی‌که فرد اقدام مناسبی برای بستن منافذ روی پوست نکند، ظاهر پوست و حتی رنگ آن کاملا تغییر می‌کند و این موضوع زیبایی او را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. علاوه بر این تجمع آلودگی و چربی در منافذ باز باعث ایجاد جوش‌های سرسیاه یا چرکی در پوست شده و سلامت آن را به خطر می‌اندازد. در کنار این موارد تجمع باکتری‌ها در منافذ پوستی زمینه‌ای برای تشدید آسیب‌های موجود و ایجاد آسیب‌های بیشتر است که اثرات منفی بر روی سلامت پوست فرد و البته زیبایی او خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *