مقالات عمومی

مسمومیت با سرب در معدن

معدن

 سرب به عنوان یکی از خطرناک ترین سموم فلزی موجود در جهان شناخته شده و ورود آن به بدن می تواند منجر به بروز مسمومیتهای حاد و مزمن با طیف گسترده ای از علایم سیستمیک و دهانی گردد. همزمان با استفاده روزافزون از سرب، مشكلات وعوارض بهداشتي و زيست محيطي متعددي از جمله عوارض افزايش يافته است. سرب در بيماريزايي و ايجاد مسموميت هاي شغلي نقش به سزايي دارد. اين مقاله به منظور بررسی مسمومیت سربی در معدن تهیه شده است.

سرب و مصارف آن در صنعت

سرب فلز سنگيني است كه انسان پيش از ميلاد حضرت مسيح(ع) آن را مي شناخته و مصارف متعددي به اشكال مختلف معدني و آلي به علت نرمي و مقاومت در برابر اسيد را دارد. به طوري كه مصرف ساليانه سرب بعد از آهن حدود 9 ميليون تن در صنايع اتومبيل سازي، نظامي، توليد ضد زنگ، نمكهاي سربي به عنوان تثبيت كننده رنگ ها، تهيه باطري، بنزين حاوي سرب، کارگران معدن و صنعت لاستیک سازی است.

همزمان با توسعه روزافزون صنايع و تكنولوژي و اسـتفاده از سرب، مشكلات و عوارض بهداشتي و زيست محيطي متعددي از جمله كاهش فشار خون، عوارض سيستم اعصاب مركزي، كم خوني، كاهش آستانه شنوايي، كاهش ضريب هوشي و كاهش رشد جسمي و ذهني را باعث مي شود . اثرات سمي سرب در بالغين معمولاً بـا درد شكم، آنمي، بيماري كليوي، سردرد، نوروپاتي محيطي، آتاكسي و فراموشي پديدار مي گردد. گرچه شدت عارضه بر حسب سن، ميزان سرب وارده به بدن، ميزان حلاليت سرب در بدن متفاوت مي باشد.

درمان مسمومیت با سرب

اگر خود یا یکی از افراد خانواده دچار مسمومیت با سرب شده اید، پس از مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات مربوطه و تشخیص بیماری، برای درمان آن می بایست از کپسول خوراکی سوکسیمر و ویال بال یا دیمرکاپرول استفاده کنید. برای آشنایی و بازدید از پیج این محصول کلیک کنید.

عوارض ناشی از مسمومیت با سرب چیست؟

مسموميت حاد سربي سبب گزگز، درد و ضعف عضلاني، در بعضي موارد بيمار دچار يك حمله هموليتيك شده كه باعث آنمي و هموگلوبينوري مي گردد. به علاوه كليه ها آسيب ديده و مسموميت منجر به اليگوري و تغييرات ادراري مي شود و ممكن است بيمار در عرض يك تا دو روز بميرد. اين نوع مسموميت بيشتر در كودكان ديده مي شود كه به پلمبيسم كودكي معروف است.

بنابراين تماس با سرب يكي از نگراني هاي اصلي و مهم در محيط هاي شغلي و جامعـه (اعم از بزرگسالان و كودكان ) در دنيا از جمله كشور ما مي باشد. تا كنون گزارش هاي علمي متعددي در خـصوص بيماريها و مسموميت هاي ناشي از سرب در بين كارگران مشاغل ذيربط، كودكان و حتي حيوانات چاپ و منتشر گرديده است. همچنين مسموميت با سرب و ايجاد پلمبيسم شغلي نزد كارگران معادن و دیگر مشاغل مشكلي رايج بوده و اغلب كارگران با آن مواجه هستند.

با توجه به اهميت موضوع و تمـاس تعـداد بـالاي كـارگر در معادن اين مطالعه طراحـي و هـدف از انجـام آن تعيـين ميـانگين سرب خون كـارگران معـدن سـرب و روي و مقايـسه آن با مقادير استاندارد مي باشد. همچنين مقايسه ميـانگين سـرب خون افراد بـا هموگلـوبين بـالاي dl/13g و كمتـراز آن بررسي مي شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *